Rabobank ziet verder herstel van Nederlandse economie, ook gastvrijheidssector profiteert
Rabobank verwacht voor 2015 een herstel van de Nederlandse economie en een afname van werkloosheid. In vrijwel alle marktsectoren voorziet de bank een hogere volumegroei.
Voor alle sectoren behalve de gezondheidszorg en de
automotive zijn de afzetverwachtingen beter dan een halfjaar geleden. Na zeer
magere jaren herstelde de horeca zich in 2014 en zet de groei in 2015 door met
2%. Er zijn echter grote regionale verschillen; economisch en toeristisch
sterke regio's als Amsterdam en de Noordzeekust profiteren. Het groeiende
aanbod van eetgelegenheden, logiesaccomodaties en recreatiebedrijven zorgt voor
blijvende prijsdruk en beperkte omzetgroei per individuele horecaonderneming. De prognose van Rabobank voor de sector staat haaks op die van ING die voor 2015 voor de Nederlandse horeca een nulgroei verwacht.
Volumegroei in alle sectoren maar prijzen staan onder druk
De consumptieve bestedingen dragen in 2015 bij aan de
economische groei maar de uitvoer blijft dit jaar de belangrijkste groeimotor.
De Rabobank verwacht dat het private investeringsvolume in 2015 met 4%
toeneemt. De particuliere consumptie groeit in 2015 met 1,25%. Dat is meer dan
voorgaande jaren en meer dan eerder verwacht. "Voor alle marktsectoren lijken de seinen voor 2015 op
groen te staan. We zien volumegroei in alle sectoren, maar tegelijkertijd staan
de prijzen onder druk. De schade van de crisis is zeker nog niet overal
gerepareerd. Ondernemers zullen alert moeten blijven. De dynamiek in de markt
is ongekend en concurrentieverhoudingen kunnen snel veranderen", aldus
Paul Dirken, directeur Bedrijven bij de Rabobank, in een toelichting. In dat
kader wijst hij ook op de risico's zoals een Griekse exit uit de eurozone of
opnieuw oplaaiende spanningen tussen Rusland en het Westen.
Groei met kanttekeningen in gastvrijheidssector
De gastvrijheidsector profiteert momenteel van een aantrekkende
economie waarin de consument weer wat meer durft uit te geven. Na een paar zeer
magere jaren herstelde de sector zich deels in 2014, om in 2015 verder te
groeien. Echter kanttekeningen moeten wel worden geplaatst bij deze groei. De
deskundigen bij de bank zien namelijk grote regionale verschillen; met name economisch
en toeristisch sterke regio’s als Amsterdam, Randstad en Noordzeekust
profiteren. Dit door de structurele toename van het aantal buitenlandse
toeristen en de toenemende populariteit van funshoppen in de grote steden.
Toenemende branchevreemde concurrentie
De echte pijn zit in het groeiende aanbod van eetgelegenheden, logiesaccommodaties en recreatiebedrijven en de toenemende concurrentie van branchevreemde aanbieders zoals foodretailers. Dit leidt tot blijvende prijsdruk en beperkte omzetgroei. Desondanks zijn er nog steeds bedrijven die excelleren in performance, met name door ligging, concept en de ondernemerskwaliteiten om te blijven vernieuwen en te verrassen.
Bescheiden groeiverwachting detailhandel
De groeiverwachting in de detailhandel is bescheiden. Het veranderende koopgedrag van de consument en de toenemende concurrentie vragen van ondernemers om zich te onderscheiden met op maat gesneden producten en diensten. In de detailhandel food vallen aankoop en consumptie steeds meer samen. Voeding wordt lifestyle en dat biedt kansen voor interessante nichemarkten.