Geplaatst op: 31-03-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Rabobank ziet verder herstel van Nederlandse economie, ook gastvrijheidssector profiteert

Rabobank ziet verder herstel van Nederlandse economie, ook gastvrijheidssector profiteert

Rabobank verwacht voor 2015 een herstel van de Nederlandse economie en een afname van werkloosheid. In vrijwel alle marktsectoren voorziet de bank een hogere volumegroei.


Voor alle sectoren behalve de gezondheidszorg en de automotive zijn de afzetverwachtingen beter dan een halfjaar geleden. Na zeer magere jaren herstelde de horeca zich in 2014 en zet de groei in 2015 door met 2%. Er zijn echter grote regionale verschillen; economisch en toeristisch sterke regio's als Amsterdam en de Noordzeekust profiteren. Het groeiende aanbod van eetgelegenheden, logiesaccomodaties en recreatiebedrijven zorgt voor blijvende prijsdruk en beperkte omzetgroei per individuele horecaonderneming. De prognose van Rabobank voor de sector staat haaks op die van ING die voor 2015 voor de Nederlandse horeca een nulgroei verwacht.



Volumegroei in alle sectoren maar prijzen staan onder druk

De consumptieve bestedingen dragen in 2015 bij aan de economische groei maar de uitvoer blijft dit jaar de belangrijkste groeimotor. De Rabobank verwacht dat het private investeringsvolume in 2015 met 4% toeneemt. De particuliere consumptie groeit in 2015 met 1,25%. Dat is meer dan voorgaande jaren en meer dan eerder verwacht. "Voor alle marktsectoren lijken de seinen voor 2015 op groen te staan. We zien volumegroei in alle sectoren, maar tegelijkertijd staan de prijzen onder druk. De schade van de crisis is zeker nog niet overal gerepareerd. Ondernemers zullen alert moeten blijven. De dynamiek in de markt is ongekend en concurrentieverhoudingen kunnen snel veranderen", aldus Paul Dirken, directeur Bedrijven bij de Rabobank, in een toelichting. In dat kader wijst hij ook op de risico's zoals een Griekse exit uit de eurozone of opnieuw oplaaiende spanningen tussen Rusland en het Westen.


Groei met kanttekeningen in gastvrijheidssector

De gastvrijheidsector profiteert momenteel van een aantrekkende economie waarin de consument weer wat meer durft uit te geven. Na een paar zeer magere jaren herstelde de sector zich deels in 2014, om in 2015 verder te groeien. Echter kanttekeningen moeten wel worden geplaatst bij deze groei. De deskundigen bij de bank zien namelijk grote regionale verschillen; met name economisch en toeristisch sterke regio’s als Amsterdam, Randstad en Noordzeekust profiteren. Dit door de structurele toename van het aantal buitenlandse toeristen en de toenemende populariteit van funshoppen in de grote steden.


Toenemende branchevreemde concurrentie

De echte pijn zit in het groeiende aanbod van eetgelegenheden, logiesaccommodaties en recreatiebedrijven en de toenemende concurrentie van branchevreemde aanbieders zoals foodretailers. Dit leidt tot blijvende prijsdruk en beperkte omzetgroei. Desondanks zijn er nog steeds bedrijven die excelleren in performance, met name door ligging, concept en de ondernemerskwaliteiten om te blijven vernieuwen en te verrassen.



Bescheiden groeiverwachting detailhandel

De groeiverwachting in de detailhandel is bescheiden. Het veranderende koopgedrag van de consument en de toenemende concurrentie vragen van ondernemers om zich te onderscheiden met op maat gesneden producten en diensten. In de detailhandel food vallen aankoop en consumptie steeds meer samen. Voeding wordt lifestyle en dat biedt kansen voor interessante nichemarkten.

Link: http://hugin.info/133178/R/1907712/679643.pdf
Trefwoorden: economie, ondernemen, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, horeca

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
02/10/24
Hoe een ziekteverzuimverzekering je bedrijf kan beschermen
Het welzijn van medewerkers is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de ondernemer. Ziekteverzuim kan een aanzienlijke impact hebben op je bedrijf
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
13/12/23
Impact maken met Bureau Ruimte voor Vrije Tijd
Door de toenemende vraag naar beleidsvisies en onderzoeken over recreatie en toerisme is Bureau Ruimte voor Vrije Tijd op zoek naar een projectleider vrijetijdseconomie.
05/12/23
26 miljoen euro voor grote winkelgebieden in negen gemeenten
Negen gemeenten ontvangen in totaal 26 miljoen euro om hun winkelgebied aan te pakken. Dat heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag bekendgemaakt.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.