Wisselende seizoensstart attractieparken
Dankzij het mooie weer met name op eerste Paasdag en het
feit dat veel dagattracties dit weekend voor het eerst in het seizoen 2015 weer
de poorten openden, zijn de leden van de Club van Elf tevreden over de
bezoekersaantallen van het Paasweekend. Op de eerste zeer zonnige Paasdag was
in het westen van het land het strand een fikse concurrent, maar de tweede
Paasdag, die in delen van het land wat druilerig begon, zorgde weer voor meer
bezoekers bij de dagattracties. Uitschieter was bijvoorbeeld de Heineken
Experience, die op Paaszaterdag de meeste bezoekers ooit binnen de poorten
kreeg.
Over het algemeen waren de bezoekersaantallen gelijk of iets hoger dan vorig jaar. Al met al werd tijdens het Paasweekend genoten van de (soms voorzichtige) zonnestralen en zijn de leden van de Club van Elf tevreden met de positieve start van het toeristenseizoen!
Opvallend veel Aziaten in Keukenhof
Keukenhof heeft in het paasweekend bijna 100.000 bezoekers ontvangen, dat is gelijk aan vorig jaar.
"De combinatie van het mooie weer met een prachtig bloeiend park heeft
er voor gezorgd dat we zeer tevreden zijn over het groot aantal gasten”,
aldus Bart Siemerink, directeur Keukenhof. Er was veel belangstelling
van Nederlandse gezinnen, Duitse en Engelse gasten en opvallend veel
Aziaten waaronder Chinezen en Indiërs.
Dit jaar zijn er twee 80-jarige bedrijven bij de Club van Elf: Dierenpark Emmen en Duinrell. In Emmen was eerste Paasdag vergelijkbaar met vorig jaar en met name op de tweede Paasdag maakten de bezoekers gebruik van de mogelijkheid om het park in zijn oude luister te bezoeken, voordat het gaat verhuizen naar de nieuwe locatie. Ook de jonge ringstaartmaki’s en het jonge zebraveulentje kregen veel aandacht. Bij Duinrell opende het seizoen van de 80ste verjaardag met een mooie start: het vakantiepark en de camping waren volledig bezet en gedurende de Paasdagen was er dan ook een gezellig drukte in het park. De eerste Paasdag had Duinrell fikse concurrentie van het strand en de boulevard, maar tweede Paasdag werd dat weer goed gecompenseerd.
Slagharen al om 08:00u open voor optreden B-brave
Attractie- & Vakantiepark Slagharen trok met het optreden van de populaire jongensgroep B-brave al de eerste bezoekers op zondagmorgen 8.00 uur! Ook daar zorgde het mooie weer voor grote drukte en was de bezetting van de vakantiehuisjes en de camping net zo goed als vorig jaar. Avonturenpark Hellendoorn had dit weekend 21% meer bezoekers dan het openingsweekend in 2014. De goede spreiding over de Paasdagen zorgde voor weinig tot geen wachtrijen. Grote hit dit jaar was de nieuwe Zeeleeuwenshow, die afgelopen weekend in première ging.
Nieuwe attractie zorgt voor fors meer bezoekers bij Ouwehands
Ouwehands Dierenpark wist met de ijsbeertweeling, het nieuwste project Expeditie Berenbos gecombineerd met het goede weer 20% meer bezoekers te trekken dan in 2014. Ook in Attractiepark Toverland kwamen 5% meer bezoekers dan oorspronkelijk verwacht. Dit ondanks de toch wat vroege en frisse Pasen. Zij konden ook nog profiteren van een stroomstoring in het nabijgelegen Phantasialand, waardoor op tweede Paasdag nog tot laat in de middag de mensen binnenkwamen. Madurodam ontving met de Pasen zo’n 13.000 bezoekers. Dat was weliswaar iets minder dan 2014, maar weer beter dan 2013 en 2012.
Plezierige drukte bij Dolfinarium en Walibi
De twee dagattracties in de polder, het Dolfinarium en Walibi, spraken ook van een plezierige drukte in het park. Ook daar was de eerste Paasdag een goede dag, waarbij het bezoekersaantal zowel bij Walibi als bij het Dolfinarium niet veel verschilde met vorig jaar. Het Dolfinarium zal dit jaar haar 50 jarig bestaan gaan vieren, dus daar valt nog wel het één en ander te verwachten! Walibi beleefde een spectaculaire pre-opening met de #hardgaan-challenge met abonnementhouders en de YouTubers en hun fans .
Drukste dag ooit voor Heineken Experience
In Amsterdam wist de Heineken Experience zo’n 18% meer bezoekers te ontvangen dan in 2014. Dankzij de vernieuwde indeling en de extra ruimte op het dakterras, verliep de grotere bezoekersstroom gesmeerd. De topdag was Paaszaterdag met zo’n 4.800 bezoekers! Ook Canal Company had een mooie start van het toeristenseizoen. Het Paasweekend is traditiegetrouw één van de drukste van het jaar en de toeristen wisten dan ook de nieuwe themarondvaart De Rembrandt Cruise (ter ere van de Late Rembrandt tentoonstelling in het Rijksmuseum) uitstekend te vinden.