Geplaatst op: 07-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

50 miljoen Europese hardlopers besteden 10 miljard euro per jaar

50 miljoen Europese hardlopers besteden 10 miljard euro per jaar

Naar schatting lopen 50 miljoen mensen in Europa regelmatig hard. Hun jaarlijkse bestedingen worden getaxeerd op 9,6 miljard euro per jaar. Daarmee is hardlopen één van de grootste en snelst groeiende markten ter wereld. Nederland telt minimaal 2,4 miljoen hardlopers die een half miljard euro aan hun sport besteden. Hardlopen is vooral een sport voor mensen tussen de 20 en 49 jaar. De meeste hardlopers zijn geen lid van een sportclub.


Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het boek Running across Europe, een initiatief van het Mulier Instituut en KU Leuven. Onderzoekers uit elf verschillende landen hebben in dit boek hun krachten gebundeld om te beschrijven hoe hardlopen tot een van de meest populaire sporten is uitgegroeid.


Andere belangrijke bevindingen uit het boek zijn:

  • In Denemarken werd het hoogste percentage hardlopers gevonden (31%).
  • De Nederlandse hardloopmarkt wordt geschat op minimaal 2,4 miljoen hardlopers en een waarde van een half miljard euro.
  • Hoewel mannen nog steeds met name het lange afstandlopen domineren, zijn het vooral vrouwen die met hardlopen zijn begonnen. In Denemarken en Duitsland lopen tegenwoordig meer vrouwen dan mannen hard.
  • Hardlopen is vooral populair in de leeftijdsgroep tussen 20 en 49 jaar. Zowel jongeren als ouderen zijn in hardlopen ondervertegenwoordigd.
  • Hoger opgeleiden zijn in het hardlopen oververtegenwoordigd.
  • Meer dan 80% van de lopers is geen lid van een sportclub. De stijgende populariteit van hardlopen kan vooral worden toegeschreven aan loopevenementen en commerciële initiatieven (sociale media, sportbedrijven).

Running across Europe is een initiatief van het MEASURE network on sport participation. Onderzoekers uit België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Finland, Hongarije, Slovenië, Griekenland, Spanje en Groot-Brittannië hebben in dit project samengewerkt. Daarnaast is van data uit Frankrijk gebruik gemaakt.

Link: http://www.palgrave.com/page/detail/running-across-europe-jeroen-scheerder/?sf1=barcode&st1=9781137446367
Topics:Sport
Trefwoorden: sporten, hardlopen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...