Geplaatst op: 07-04-2015
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

CELTH in dialoog met Raad van Kinderen

CELTH in dialoog met Raad van Kinderen

De Raad van Kinderen is een initiatief van The Missing Chapter Foundation in samenwerking met Unicef Nederland. In 2009 is zij gestart met een paar bedrijven en scholen en inmiddels werken totaal 21 organisaties samen met 21 basisscholen.


Kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar adviseren Raden van Bestuur over hun strategische vraagstukken. Zij buigen zich over onderwerpen als vertrouwen in de bankwereld, duurzamer vervoer, energiebesparing, het bevorderen van een gezonde levensstijl en … toerisme. Dit laatste in samenwerking met reisbrancheorganisatie ANVR. "De Raad van Kinderen moet de standaard worden in het bedrijfsleven”, aldus Laurentien van Oranje, oprichter en directeur van de Missing Chapter Foundation. De stichting initieerde en begeleidt samen met UNICEF Nederland de Raad van Kinderen. "Volwassenen nemen nu alle beslissingen over de toekomst. Terwijl degenen die het langst met die beslissingen moeten leven, niet gehoord worden.”


CELTH was uitgenodigd op 1 april samen met enkele CEO’s uit de reiswereld om te reflecteren op mogelijke oplossingen aangedragen door de kinderen van de Malelande School in Amersfoort. De 17 kinderen, die voor de ANVR de Raad van Kinderen vormen, hebben in de afgelopen drie maanden op initiatief van de ANVR veldwerk verricht over o.a. hoe een reisorganisatie de vakantie nog beter en leuker kan maken, waarbij in het kader van ‘Better holidays’ natuurlijk de aandacht vooral uitgaat naar lokale bevolking, natuur, cultuur en milieu. De door de kinderen aangedragen oplossingen zetten aan tot denken en de dialoog die volgde verrijkte dat nog eens.


Duidelijk is dat kinderen in deze leeftijdsgroep al veel meer betrokken zijn met onderwerpen als duurzaamheid, samenleven, dan dat we beseffen. De oplossingen die ze bedachten hadden soms zeer verassende invalshoeken, kwamen voort uit een open en niet beperkte blik op problematiek en leverden deels ook voorbeelden op. Bijvoorbeeld een ‘app’ die je ter plekke helpt met het maken van afwegingen in je activiteitenpatroon in relatie tot belasting van natuur en samenleving, ideeën voor lokale talencursussen op camping of park om met de lokale bevolking te kunnen communiceren of een wedstrijd in het beperken van watergebruik. Tevens bleek dat de ouders een dominante rol hebben in het bepalen van de bestemming, terwijl de kinderen hun eigen afwegingsmatrix hebben, die best wel rekening wil houden met de ouders en hun voorkeuren. Een schatting leert dat een derde van de kinderen een andere bestemming zou kiezen dan de ouders! Het ANVR initiatief bracht een interessant spanningsveld in beeld en levert zeker voer voor de reisindustrie en CELTH om over na te denken.

Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, reisbranche, kinderen, vakanties, vakantiegedrag, keuzebeslissingsproces

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...