Geplaatst op: 07-04-2015
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

CELTH in dialoog met Raad van Kinderen

CELTH in dialoog met Raad van Kinderen

De Raad van Kinderen is een initiatief van The Missing Chapter Foundation in samenwerking met Unicef Nederland. In 2009 is zij gestart met een paar bedrijven en scholen en inmiddels werken totaal 21 organisaties samen met 21 basisscholen.


Kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar adviseren Raden van Bestuur over hun strategische vraagstukken. Zij buigen zich over onderwerpen als vertrouwen in de bankwereld, duurzamer vervoer, energiebesparing, het bevorderen van een gezonde levensstijl en … toerisme. Dit laatste in samenwerking met reisbrancheorganisatie ANVR. "De Raad van Kinderen moet de standaard worden in het bedrijfsleven”, aldus Laurentien van Oranje, oprichter en directeur van de Missing Chapter Foundation. De stichting initieerde en begeleidt samen met UNICEF Nederland de Raad van Kinderen. "Volwassenen nemen nu alle beslissingen over de toekomst. Terwijl degenen die het langst met die beslissingen moeten leven, niet gehoord worden.”


CELTH was uitgenodigd op 1 april samen met enkele CEO’s uit de reiswereld om te reflecteren op mogelijke oplossingen aangedragen door de kinderen van de Malelande School in Amersfoort. De 17 kinderen, die voor de ANVR de Raad van Kinderen vormen, hebben in de afgelopen drie maanden op initiatief van de ANVR veldwerk verricht over o.a. hoe een reisorganisatie de vakantie nog beter en leuker kan maken, waarbij in het kader van ‘Better holidays’ natuurlijk de aandacht vooral uitgaat naar lokale bevolking, natuur, cultuur en milieu. De door de kinderen aangedragen oplossingen zetten aan tot denken en de dialoog die volgde verrijkte dat nog eens.


Duidelijk is dat kinderen in deze leeftijdsgroep al veel meer betrokken zijn met onderwerpen als duurzaamheid, samenleven, dan dat we beseffen. De oplossingen die ze bedachten hadden soms zeer verassende invalshoeken, kwamen voort uit een open en niet beperkte blik op problematiek en leverden deels ook voorbeelden op. Bijvoorbeeld een ‘app’ die je ter plekke helpt met het maken van afwegingen in je activiteitenpatroon in relatie tot belasting van natuur en samenleving, ideeën voor lokale talencursussen op camping of park om met de lokale bevolking te kunnen communiceren of een wedstrijd in het beperken van watergebruik. Tevens bleek dat de ouders een dominante rol hebben in het bepalen van de bestemming, terwijl de kinderen hun eigen afwegingsmatrix hebben, die best wel rekening wil houden met de ouders en hun voorkeuren. Een schatting leert dat een derde van de kinderen een andere bestemming zou kiezen dan de ouders! Het ANVR initiatief bracht een interessant spanningsveld in beeld en levert zeker voer voor de reisindustrie en CELTH om over na te denken.

Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, reisbranche, kinderen, vakanties, vakantiegedrag, keuzebeslissingsproces

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...