Geplaatst op: 07-04-2015
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

CELTH in dialoog met Raad van Kinderen

CELTH in dialoog met Raad van Kinderen

De Raad van Kinderen is een initiatief van The Missing Chapter Foundation in samenwerking met Unicef Nederland. In 2009 is zij gestart met een paar bedrijven en scholen en inmiddels werken totaal 21 organisaties samen met 21 basisscholen.


Kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar adviseren Raden van Bestuur over hun strategische vraagstukken. Zij buigen zich over onderwerpen als vertrouwen in de bankwereld, duurzamer vervoer, energiebesparing, het bevorderen van een gezonde levensstijl en … toerisme. Dit laatste in samenwerking met reisbrancheorganisatie ANVR. "De Raad van Kinderen moet de standaard worden in het bedrijfsleven”, aldus Laurentien van Oranje, oprichter en directeur van de Missing Chapter Foundation. De stichting initieerde en begeleidt samen met UNICEF Nederland de Raad van Kinderen. "Volwassenen nemen nu alle beslissingen over de toekomst. Terwijl degenen die het langst met die beslissingen moeten leven, niet gehoord worden.”


CELTH was uitgenodigd op 1 april samen met enkele CEO’s uit de reiswereld om te reflecteren op mogelijke oplossingen aangedragen door de kinderen van de Malelande School in Amersfoort. De 17 kinderen, die voor de ANVR de Raad van Kinderen vormen, hebben in de afgelopen drie maanden op initiatief van de ANVR veldwerk verricht over o.a. hoe een reisorganisatie de vakantie nog beter en leuker kan maken, waarbij in het kader van ‘Better holidays’ natuurlijk de aandacht vooral uitgaat naar lokale bevolking, natuur, cultuur en milieu. De door de kinderen aangedragen oplossingen zetten aan tot denken en de dialoog die volgde verrijkte dat nog eens.


Duidelijk is dat kinderen in deze leeftijdsgroep al veel meer betrokken zijn met onderwerpen als duurzaamheid, samenleven, dan dat we beseffen. De oplossingen die ze bedachten hadden soms zeer verassende invalshoeken, kwamen voort uit een open en niet beperkte blik op problematiek en leverden deels ook voorbeelden op. Bijvoorbeeld een ‘app’ die je ter plekke helpt met het maken van afwegingen in je activiteitenpatroon in relatie tot belasting van natuur en samenleving, ideeën voor lokale talencursussen op camping of park om met de lokale bevolking te kunnen communiceren of een wedstrijd in het beperken van watergebruik. Tevens bleek dat de ouders een dominante rol hebben in het bepalen van de bestemming, terwijl de kinderen hun eigen afwegingsmatrix hebben, die best wel rekening wil houden met de ouders en hun voorkeuren. Een schatting leert dat een derde van de kinderen een andere bestemming zou kiezen dan de ouders! Het ANVR initiatief bracht een interessant spanningsveld in beeld en levert zeker voer voor de reisindustrie en CELTH om over na te denken.

Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, reisbranche, kinderen, vakanties, vakantiegedrag, keuzebeslissingsproces

CELTH





||| Nieuws |||

21/02/25
 Overijssel helpt recreatieondernemers met meer groen en toegankelijkheid
De provincie Overijssel helpt ondernemers met een subsidie van ruim twee miljoen euro voor het verbeteren van het groen op hun locatie én de toegankelijkheid.
20/02/25
Exclusief voor leden
Nederlandse caravanverkoop stijgt als enige in Europa
Uit de jaarcijfers van de European Caravan Federation (ECF) blijkt dat de verkoop van nieuwe caravans en campers in Europa in 2024 met ruim 5 procent is gegroeid. Deze groei is volledig toe te schrijven aan kampeerauto’s, terwijl alleen in Nederland het aantal nieuwe caravans steeg.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
09/02/25
5 veelvoorkomende problemen met huisjes op vakantieparken
Vakantieparken zijn voor veel mensen een ideale manier om te ontspannen en te genieten van een welverdiende pauze. Echter, niet alles verloopt altijd vlekkeloos. Veel vakantiegangers en eigenaren van vakantiehuisjes krijgen te maken met terugkerende problemen die de ervaring kunnen beïnvloeden. Hieronder bespreken we enkele veelvoorkomende issues, zodat eigenaren van de parken en woningen deze problemen kunnen voorkomen om hun klanten geweldige vakantie-ervaringen te geven.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.

||| Agenda |||

24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...