CELTH in dialoog met Raad van Kinderen
De Raad van Kinderen is een initiatief van The
Missing Chapter Foundation in samenwerking met Unicef Nederland. In 2009
is zij gestart met een paar bedrijven en scholen en inmiddels werken
totaal 21 organisaties samen met 21 basisscholen.
Kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar adviseren Raden van Bestuur over hun strategische vraagstukken. Zij buigen zich over onderwerpen als vertrouwen in de bankwereld, duurzamer vervoer, energiebesparing, het bevorderen van een gezonde levensstijl en … toerisme. Dit laatste in samenwerking met reisbrancheorganisatie ANVR. "De Raad van Kinderen moet de standaard worden in het bedrijfsleven”, aldus Laurentien van Oranje, oprichter en directeur van de Missing Chapter Foundation. De stichting initieerde en begeleidt samen met UNICEF Nederland de Raad van Kinderen. "Volwassenen nemen nu alle beslissingen over de toekomst. Terwijl degenen die het langst met die beslissingen moeten leven, niet gehoord worden.”
CELTH was uitgenodigd op 1 april samen met enkele
CEO’s uit de reiswereld om te reflecteren op mogelijke oplossingen
aangedragen door de kinderen van de Malelande School in Amersfoort. De
17 kinderen, die voor de ANVR de Raad van Kinderen
vormen, hebben in de afgelopen drie maanden op initiatief van de ANVR
veldwerk verricht over o.a. hoe een reisorganisatie de vakantie nog
beter en leuker kan maken, waarbij in het kader van ‘Better holidays’
natuurlijk de aandacht vooral uitgaat naar lokale
bevolking, natuur, cultuur en milieu. De door de kinderen aangedragen oplossingen zetten
aan tot denken en de dialoog die volgde verrijkte dat nog eens.
Duidelijk is dat kinderen in deze leeftijdsgroep al veel meer betrokken zijn met onderwerpen als duurzaamheid, samenleven, dan dat we beseffen. De oplossingen die ze bedachten hadden soms zeer verassende invalshoeken, kwamen voort uit een open en niet beperkte blik op problematiek en leverden deels ook voorbeelden op. Bijvoorbeeld een ‘app’ die je ter plekke helpt met het maken van afwegingen in je activiteitenpatroon in relatie tot belasting van natuur en samenleving, ideeën voor lokale talencursussen op camping of park om met de lokale bevolking te kunnen communiceren of een wedstrijd in het beperken van watergebruik. Tevens bleek dat de ouders een dominante rol hebben in het bepalen van de bestemming, terwijl de kinderen hun eigen afwegingsmatrix hebben, die best wel rekening wil houden met de ouders en hun voorkeuren. Een schatting leert dat een derde van de kinderen een andere bestemming zou kiezen dan de ouders! Het ANVR initiatief bracht een interessant spanningsveld in beeld en levert zeker voer voor de reisindustrie en CELTH om over na te denken.