We moeten in steden op een holistische manier samenwerken
Interview met Ignasi de Delàs European Cities Marketing
Een keur aan internationale sprekers vulde het plenaire gedeelte van de eerste congresdag. Zo had de organisatie ook Ignasi de Delàs, president van European Cities Marketing (ECM) uitgenodigd om zijn visie op toerisme in een stedelijke context te geven. ECM is het netwerk van toeristen- en congresbureaus en citymarketingorganisaties van de Europese steden. Op dit moment zijn 115 steden aangelsoten bij ECM. De organisatie met haar zetel in het Franse Dijon heeft drie doelen: Het delen van kennis en expertise, het promoten van onze steden in het buitenland en het ondersteunen van steden om meer competitief te zijn.
Europa verliest terrein
Delàs zet met zijn organisatie sterk in op kennisdeling: "Steden moeten met name deelnemen omdat ze dan de beschikking krijgen over relevante informatie om hun concurrentiekracht te versterken en zo beter te presteren in deze competitieve markt.” Deelnemen geschiedt in de vorm van een lidmaatschap. Alhoewel veel steden de laatste jaren mooie groeicijfers kunnen presenteren heft Delàs toch de waarschuwende vinger: "Europa verliest op wereldschaal marktaandeel. Als bestemmingen zullen we moeten samenwerken om ons op een internationaal speelveld te kunnen handhaven.” Jaarlijks gaan wereldwijd meer dan een miljard mensen op reis en elk jaar komen er 5% bij. De 115 bij ECM aangesloten steden doen het ten opzichte van de het toerisme in de hele EU relatief goed. Tussen 2009 en 2013 groeide het aantal overnachtingen bij ECM-leden met 22,4%, in de EU met 8,4%. Binnen Europa is stedelijk toerisme de motor van de sector. Vergelijken we dat met de wereldgroei (+47%) dan doen we het op alle fronten relatief slecht, aldus Delas
Steden zijn aantrekkelijk maar complex
Het is opvallend dat steden zo’n grote aantrekkingskracht hebben op zowel toeristen als mensen die er willen wonen en werken. Naar verwachting woont in 2050 driekwart van de wereldbevolking in steden. Delàs heeft daar wel een verklaring voor: "Steden zijn meest innovatieve en creatieve plaatsen in de wereld en daar worden mensen door aangetrokken. Als er iets nieuws gebeurt, dan gebeurt dat in steden. Mensen willen ook graag in contact zijn met de manier van leven in steden, dat is vanwege de vele voorzieningen erg aantrekkelijk.” Vandaar dat steden op zowel toekomstige bewoners en toeristen een grote aantrekkingskracht hebben. Daarmee is destination management wel een stuk gecompliceerder geworden: "Tien jaar geleden ging het vooral om promotie. Maar door het steeds populairder worden van de steden en de sterke groei van het toerisme is het managen van de toeristenstromen steeds complexer geworden.”
Uitdagingen voor steden
Delàs ziet kortom nog heel wat uitdagingen voor steden. Zo moeten steden werk maken van hun eigen branding, is in het conflict tussen toeristen en inwoners een integrale aanpak noodzakelijk, moeten steden inspelen op de digitalisering van de maatschappij en moeten ze de toeristenstromen in hotspots zien te managen. Ook Delàs ziet dat een van de grootste uitdagingen waar alle Europese steden mee te maken krijgen de druk van toeristen is. Maar een eenvoudige quick fix is er niet: "We moeten tijd, energie en geld in deze problematiek investeren. Er is helaas geen eenduidige en makkelijke oplossing voor alle steden voorhanden. Dat komt omdat elke stad anders is en op een andere manier de problemen kan aanpakken.” De oplossing zit volgens Delàs niet in het simpelweg beperken van het toerisme: "De grote uidaging is het combineren van toeristische groei met een vergroting van de kwaliteit van leven voor de bewoners.” Ook ECM kan de oplossing niet aandragen maar haar leden een platform bieden om elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren.
Tips van Delàs
|
Positief over initiatief van NHTV
Delàs was erg positief over het initiatief van NHTV dat erg goed aansluit bij de ambities van ECM: "Het is goed om op dergelijke conferenties van anderen te leren maar ook de complexiteit van de problemen te ervaren. We moeten ons realiseren dat de attractiviteit van de stad niet alleen een probleem is van de toeristische sector. We zullen op een holistische manier moeten samenwerken aan efficiënte oplossingen. Anders verliezen we het perspectief.”
Kritische boodschap voor beleidsmakers
Delàs had ook nog wel een kritische boodschap voor
beleidsmakers. Zij moeten toerisme veel meer dan nu omarmen want toerisme is
belangrijk in het branden van Europa als continent: "Ze moeten toerisme in de
politieke agenda van de toekomst opnemen. Op lokaal, nationaal en Europees
niveau.” Delàs ziet toerisme als een manier om wereldwijd investeringen aan te
trekken: "Het beeld dat je aan de wereld laat zien, is erg belangrijk in het
aantrekken van kennis en talent. En bedrijven vestigen zich alleen op plaatsen
waar die componenten aanwezig zijn.”
Onderzoek naar balans bewoners en bezoeker
CELTH start per april een onderzoek met een aantal ECM steden om de balans tussen bezoekers en bewoners te kunnen sturen. Verschillende gebruikte instrumenten worden met elkaar vergeleken op hun effectiviteit en daarnaast wordt bewonersperceptie in kaart gebracht. Stenden en NHTV zijn de uitvoerder van het onderzoek, dat ondersteund wordt door de European Tuotroperators Association (ETOA). De lancering van dit project vond tijdens de ITB in Berlijn plaats. |
Cities in Transition is opgezet door NHTV University of Applied Sciences en Center of Expertise CELTH die de komende jaren de kennis voor steden gaan innoveren.