Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-04-2015
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

Hogere dichtheid en kwaliteit van faciliteiten gewenst in stedelijke gebieden

Hogere dichtheid en kwaliteit van faciliteiten gewenst in stedelijke gebieden

Eind maart organiseerde NHTV het congres ‘Cities in Transition’. De opleiding wil middels kennisdeling en -verbinding nieuwe creatieve oplossingen vinden voor toekomstige stedelijke ontwikkelingen. NHTV is vooral actief in toerisme, vrije tijd, hospitality, games, media, stedenbouw en verkeer en wil die disciplines inzetten voor de steden van de toekomst. Een keur aan internationale sprekers vulde het plenaire gedeelte van de eerste dag van het congres dat door zo’n 200 experts uit binnen en buitenland werd bezocht. De tweede dag splitste het gezelschap op in diverse parallelsessies. In dit artikel de highlights van de sessie Metropolitan Placemaking.


Als gevolg van de voortdurende 'mobiliseren' van de wereldbevolking zijn zowel stedelijke gebieden als grootschalige recreatieve en toeristische bestemmingen zichzelf verder en breder aan het positioneren in de markt. Daarbij worden stedelijke gebieden en bestemmingen steeds afhankelijker van elkaar. Om zich sterker in de globaliserende markt te zetten, naast kleinschalige creatieve milieus, moeten stedelijke gebieden een hogere dichtheid en kwaliteit van faciliteiten kunnen realiseren. De infrastructuur moet hierop afgestemd worden.


Daarvoor is een betere afstemming en samenwerking essentieel, waarbij zowel overheden als bedrijven in plaats van elkaar te beconcurreren meer strategisch te kijken naar de samen te bereiken markt, zowel voor bewoners, bezoekers als bedrijven.


Een uitgelezen scale aan sprekers vanuit de markt brachten verschillende voorbeelden in. Prof. Hans Mommaas modereerde de sessie en legde helder de verbanden tussen spelers en doelstellingen in een groter verband. Aan het woord kwamen naast onderzoekers van NHTV en de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Marne-la-Vallée: Rob van Aerschot, senior beleidsmedewerker/ Park 21, Haarlemmermeer; Marjan Schrama, manager Tourism & Conferences Amsterdam Metropolitan region; Henk Groenen, Europapark Benelux; Peter Bertholet en Thierry Goossens, Parkstad Limburg; Ryan Palmen, burgemeester Hilvarenbeek; Bas Kapitein, programma manager regio Hart van Brabant.


In de verschillende presentaties kwamen bijzondere initiatieven en zeer nuttige oplossingen naar voren, die de deelnemers inspireerden en zeer bruikbaar zijn op andere plekken. Het voorbeeld van Amsterdam liet de aanpak van een conceptueel model naar werkelijkheid zien. Zo kwam bij Parkstad Limburg duidelijk naar voren dat toerisme en bezoekersstromen ook een aanjager van ontwikkeling en investeringen kunnen zijn. Daarbij ging de discussie ook over werkelijk implementeerbare oplossingen en conceptuele modellen. Een belangrijk verschil wat nog wel eens over het hoofd wordt gezien. Bij Midpoint Brabant werd helder wat de overheidsmogelijkheden zijn in het kader van een ‘gemeenschappelijke regeling’ formule. Na het volgen van al deze presentaties is wel duidelijk dat als alles doorgaat er sprake is concurrentie tussen regio’s en – als men niet alert is - van een forse overcapaciteit en dubbeling. Ook bovenregionale afstemming blijft belangrijk. Vugts (Efteling en NHTV) benadrukte vanuit de zaal de lijn lokaal – regionaal – nationaal niet uit het oog te verliezen. Werk aan de winkel dus.

Link: http://www.nhtv.nl/
Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, stedelijk toerisme, cities in transition

CELTH



||| Nieuws |||

17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
16/04/25
Exclusief voor leden
Kröller-Müller Museum krijgt drie toeristische Michelin sterren
Het Kröller-Müller Museum is heel blij met de toegekende maximale drie toeristische sterren van Michelin voor 2025. Het museum is de reis waard om er naartoe te gaan.
16/04/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent avontuurlijk Rivierenland voor jonge ontdekkers
Madurodam heeft zijn nieuwste themagebied geopend: Rivierenland. Dit avontuurlijke speelparadijs, geïnspireerd door het typisch Nederlandse rivierenlandschap, biedt kinderen volop mogelijkheden om te klauteren, klimmen, spetteren en ontdekken. Later dit jaar volgt nog een dark-ride.
16/04/25
Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst
Koninklijke Jaarbeurs heeft haar geïntegreerd jaarverslag 'Samen duurzaam verder' gepubliceerd, waarin de resultaten van 2024 en de strategie voor de toekomst centraal staan.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.
16/04/25
Exclusief voor leden
Sterke groei vakantieboekingen via online platforms in Nederland
Het boeken van vakanties via online platforms is in Nederland sterk in opkomst. Afgelopen jaar steeg het aantal Nederlanders dat een vakantie via zo'n platform boekte met maar liefst 18%. Dit blijkt uit de recente Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, waarbij ruim 5.200 Nederlanders werden ondervraagd.
16/04/25
Exclusief voor leden
TopParken realiseert tien appartementen in centrumgebouw Lage Vuursche
TopParken biedt op haar Utrechtse vakantiepark Résidence Lage Vuursche vanaf het aanstaande Paasweekend 10 luxe vakantieappartementen aan. De appartementen zijn geschikt voor maximaal vier personen en bevinden zich in het nieuwe centrumgebouw, waar ook het nieuwe restaurant en wellnesscentrum te vinden zijn.
16/04/25
Exclusief voor leden
Succesvol 2024 voor de Efteling: Omzet boven de 300 miljoen en tevreden gasten
Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel heeft opnieuw een succesvol jaar achter de rug. In 2024 bezochten 5,6 miljoen mensen het park, wat resulteerde in een netto omzet van meer dan 300 miljoen euro en een netto bedrijfsresultaat van 36,8 miljoen euro.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...