Geplaatst op: 09-04-2015
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

Hogere dichtheid en kwaliteit van faciliteiten gewenst in stedelijke gebieden

Hogere dichtheid en kwaliteit van faciliteiten gewenst in stedelijke gebieden

Eind maart organiseerde NHTV het congres ‘Cities in Transition’. De opleiding wil middels kennisdeling en -verbinding nieuwe creatieve oplossingen vinden voor toekomstige stedelijke ontwikkelingen. NHTV is vooral actief in toerisme, vrije tijd, hospitality, games, media, stedenbouw en verkeer en wil die disciplines inzetten voor de steden van de toekomst. Een keur aan internationale sprekers vulde het plenaire gedeelte van de eerste dag van het congres dat door zo’n 200 experts uit binnen en buitenland werd bezocht. De tweede dag splitste het gezelschap op in diverse parallelsessies. In dit artikel de highlights van de sessie Metropolitan Placemaking.


Als gevolg van de voortdurende 'mobiliseren' van de wereldbevolking zijn zowel stedelijke gebieden als grootschalige recreatieve en toeristische bestemmingen zichzelf verder en breder aan het positioneren in de markt. Daarbij worden stedelijke gebieden en bestemmingen steeds afhankelijker van elkaar. Om zich sterker in de globaliserende markt te zetten, naast kleinschalige creatieve milieus, moeten stedelijke gebieden een hogere dichtheid en kwaliteit van faciliteiten kunnen realiseren. De infrastructuur moet hierop afgestemd worden.


Daarvoor is een betere afstemming en samenwerking essentieel, waarbij zowel overheden als bedrijven in plaats van elkaar te beconcurreren meer strategisch te kijken naar de samen te bereiken markt, zowel voor bewoners, bezoekers als bedrijven.


Een uitgelezen scale aan sprekers vanuit de markt brachten verschillende voorbeelden in. Prof. Hans Mommaas modereerde de sessie en legde helder de verbanden tussen spelers en doelstellingen in een groter verband. Aan het woord kwamen naast onderzoekers van NHTV en de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Marne-la-Vallée: Rob van Aerschot, senior beleidsmedewerker/ Park 21, Haarlemmermeer; Marjan Schrama, manager Tourism & Conferences Amsterdam Metropolitan region; Henk Groenen, Europapark Benelux; Peter Bertholet en Thierry Goossens, Parkstad Limburg; Ryan Palmen, burgemeester Hilvarenbeek; Bas Kapitein, programma manager regio Hart van Brabant.


In de verschillende presentaties kwamen bijzondere initiatieven en zeer nuttige oplossingen naar voren, die de deelnemers inspireerden en zeer bruikbaar zijn op andere plekken. Het voorbeeld van Amsterdam liet de aanpak van een conceptueel model naar werkelijkheid zien. Zo kwam bij Parkstad Limburg duidelijk naar voren dat toerisme en bezoekersstromen ook een aanjager van ontwikkeling en investeringen kunnen zijn. Daarbij ging de discussie ook over werkelijk implementeerbare oplossingen en conceptuele modellen. Een belangrijk verschil wat nog wel eens over het hoofd wordt gezien. Bij Midpoint Brabant werd helder wat de overheidsmogelijkheden zijn in het kader van een ‘gemeenschappelijke regeling’ formule. Na het volgen van al deze presentaties is wel duidelijk dat als alles doorgaat er sprake is concurrentie tussen regio’s en – als men niet alert is - van een forse overcapaciteit en dubbeling. Ook bovenregionale afstemming blijft belangrijk. Vugts (Efteling en NHTV) benadrukte vanuit de zaal de lijn lokaal – regionaal – nationaal niet uit het oog te verliezen. Werk aan de winkel dus.

Link: http://www.nhtv.nl/
Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, stedelijk toerisme, cities in transition

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...