Geplaatst op: 10-04-2015

Meer overnachtingen op Natuurkampeerterreinen in 2014

Meer overnachtingen op Natuurkampeerterreinen in 2014

Ook in 2014 bleek het kamperen op de Natuurkampeerterreinen populair. Het gemiddeld aantal overnachtingen per kampeerplek steeg met ruim 3% ten opzichte van het jaar ervoor. De verkoop van de Natuurkampeerkaart, die nodig is om te kunnen kamperen op de terreinen, zat ook in de lift: hiervan werden ruim 2.700 exemplaren meer verkocht dan in het jaar ervoor.


"Jarenlang schommelde de verkoop van de Natuurkampeerkaart en Het Groene Boekje tussen de 45.000 en de 47.000 exemplaren”, zegt Marieken Nieuwdorp, directeur van Stichting De Groene Koepel, te gast in de natuur (voorheen: Stichting Natuurkampeerterreinen). "Vorig jaar bleven we nog maar net onder de 50.000 exemplaren. Het is dus niet alleen zo dat houders van de kaart meer zijn gaan kamperen, maar ook dat er meer natuurkampeerders bij zijn gekomen.”


Bestendige groei

In 2013 steeg het gemiddeld aantal overnachtingen per kampeerplek op de Natuurkampeerterreinen met ruim 12% ten opzichte van 2012. "Dat was een opmerkelijke groei in een dalende kampeermarkt,” zegt Nieuwdorp, "en we zijn blij dat het niet een toevallig piekmoment van een jaar was. Het toeristisch kamperen is voor een groot deel afhankelijk van het weer, maar los daarvan zien we de laatste jaren dat meer mensen geïnteresseerd zijn in het verblijven in de natuur. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de steeds drukkere levensstijlen die we onszelf aanmeten. Op vakantie willen mensen daar echt even los van komen. De natuur werkt heel goed daarbij.”


Natuurkampeerterreinen

Er zijn 132 Natuurkampeerterreinen in Nederland, waar het draait om toeristisch kamperen midden in de natuur. Er zijn geen stacaravans, kantines of zwemparadijzen, maar wel net sanitair, voorzieningen voor fietsers en wandelaars, zoals picknicktafels en slechtweeraccommodaties, en ruime plekken om de tent, caravan of kleine camper neer te zetten. De terreinen worden jaarlijks gecontroleerd op de richtlijnen voor erkende Natuurkampeerterreinen. Duurzaamheid, natuurbeleving en aandacht voor cultuurhistorie en MVO behoren tot de kernwaarden van De Groene Koepel, die de terreinen al dan niet erkend. Inmiddels is het kampeerseizoen weer van start gegaan.

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.