Waarom scoort Leiden op de congresmarkt?

Leiden doet het goed op de congresmarkt. Het aantal
congresdagen in Leiden steeg in 2014 met 16%. De stad komt dit resultaat niet
aanwaaien. De stad heeft maar liefst 80 congresambassadeurs en profileert zich als internationale kennisstad.
Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van congresambassadeurs (Leidse prominenten) op 7 april jl. in de Pieterskerk werden 24 nieuwe leden geïnstalleerd. Dit brengt het netwerk op een totaal van 80 ambassadeurs. Het op initiatief van Leiden Convention Bureau op 10 maart 2014 opgerichte netwerk, heeft als doel Leiden als (inter) nationale congresdestinatie verder uit te bouwen.
Mede dankzij dit netwerk steeg het aantal congresdagen in 2014 met 16% ten opzichte van 2013 (21 internationale congressen, 10.250 congresdagen en een spin off van 3 miljoen euro). Martijn Bulthuis, directeur Leiden Marketing en Leiden Convention Bureau heette de ‘ambassadeurs’ welkom en vertelde over het succes dat sinds de oprichting een jaar geleden door het netwerk is bereikt. "Het is ongelooflijk wat dit netwerk heeft losgemaakt en hoeveel congresaanvragen er uit voortkwamen. Dat hadden wij een jaar geleden niet durven hopen. Wij mogen ons als stad gelukkig prijzen met zulke enthousiaste ambassadeurs”, aldus Bulthuis.
Leiden Marketing nam in samenwerking met de gemeente Leiden, de universiteit, het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en de Leidse gastvrijheidssector het initiatief voor dit netwerk.
Leiden onderschrijft door de bundeling van krachten haar positie als toonaangevende kennisstad. Door het aantrekken van congressen krijgt de stad een belangrijke economische impuls die voor de gastvrijheidsector van groot belang is.
Internationale congressen vormen als het ware ‘de etalage’ voor excellente prestaties binnen een bepaald vakgebied. Door een congres naar de stad te halen, richten de internationale schijnwerpers zich op het hoge niveau van de kennissector in Leiden. Bovendien krijgen congresdeelnemers tegelijkertijd de kans om kennis te maken met Leiden als culturele en toeristische locatie. Dit zakelijke toerisme is goed voor de Leidse arbeidsmarkt en het imago van Leiden als kennisstad waarmee ‘Leiden, Stad van Ontdekkingen’ wordt onderstreept.