Geplaatst op: 13-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland krijgt eerste Museumweek

Nederland krijgt eerste Museumweek

Naast een museumweekend krijgt Nederland nu van 18 tot en met 26 april 2015 een eerste Museumweek. Onder de titel ‘Ons echte goud’ laten de deelnemende musea deze week hun pronkstuk zien. Daarnaast zullen zeven museumschatten, buiten de muren van de musea, op spectaculaire wijze worden belicht om zo heel Nederland kennis te geven van het verborgen ‘goud’.


Elk museum is vrij om zelf invulling te geven aan de Nationale Museumweek. En tegen welke entreeprijs: de reguliere toegangsprijs, met korting of door gratis toegang te bieden. De pronkstukken van alle deelnemende musea staan op de website http://www.nationalemuseumweek.nl/


Focus op niet-museumbezoeker

Waar het Museumweekend succesvol was door zich te richten op de sporadische en frequente museumbezoeker, is de inzet van de eerste Nationale Museumweek meer gericht op de niet-museumbezoeker. Volgens Mirjam Moll van de Museumvereniging moet de reputatie van alle musea worden versterkt en de waardering voor museale collecties bij het grote publiek vergroot. "Doel van de eerste Nationale Museumweek is om heel Nederland trots te laten zijn op hun eigen kunstschatten in de regio en meer waardering te laten krijgen voor de musea in hun buurt!


"Ons echte goud' is de titel van een meerjarig programma voor collectieve promotie vanuit de Museumvereniging. "Of het nu gaat om de Museumkaart, Museumkids of de programma’s die we op televisie mogelijk maken. Er is één paraplu. De Nationale Museumweek is het eerste, zichtbare onderdeel uit dat hele programma. Maar wel met een heel verrassende en prikkelende aanpak.”


Heel Nederland zal Museumweek meemaken

In het Museumweekend worden de kunstobjecten naar buiten gebracht. Voor iedereen bereikbaar, ook voor hen die nooit naar een museum gaan.” Vandaar dat we kunstobjecten letterlijk naar het publiek gaan brengen. Want in deze snel veranderende wereld zijn musea belangrijker dan ooit. En is het goed daar een week lang expliciet aandacht voor te vragen. "Heel Nederland zal de Nationale Museumweek beleven en meemaken door verrassende initiatieven, binnen en buiten de muren van het museum,” stelt de Museumvereniging.


Zeven kunstschatten naar buiten

Tijdens de Nationale Museumweek zullen zeven museumschatten, buiten de muren van zeven musea, op spectaculaire wijze worden belicht om zo heel Nederland kennis te geven van ons verborgen ‘goud’. Regionaal verspreid organiseren we 7 grote live-events die prikkelen en nieuwsgierig maken en zo aandacht vragen voor de verhalen, de geschiedenis en de belangrijke lessen die ons die museumschatten verschaffen. Waar we de 7 gouden pronkstukken onthullen, blijft tot de week zelf een verrassing. Per dag maken we een nieuwe locatie en een nieuw object bekend.


Publiciteit

Een week voorafgaand aan de Nationale Museumweek is met de landelijke publiciteit gestart. Met name via TV en Social Media zal Nederland nieuwsgierig gemaakt worden naar wat er gaat gebeuren tijdens de eerste Nationale Museumweek. Op publieke en commerciële zenders is voorafgaand aan de week op primetime een commercial te zien. Een langere versie ervan is hieronder al te bekijken en ook rechtenvrij te gebruiken. De commercial verwijst naar de responsive website waarop naast nieuws en achtergronden zo'n 300 musea hun eigen pagina hebben. Met daarop hun 'eigen échte goud' en informatie over tentoonstellingen en speciale activiteiten.




Selfiecampagne

Iedereen zal worden opgeroepen om massaal met haar favoriete "Gouden” museumschat op de foto te gaan. Dat kan via Instagram, Twitter of Facebook met de hashtags #museumweekNL en #OnsEchteGoud. Iedere dag worden onder de allerleukste inzendingen een aantal Museumkaarten verloot.


Over Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek wordt mede mogelijk gemaakt door deelnemers aan de Bank Giro Loterij. De Nationale Museumweek is geen eenmalig initiatief, maar zal ook volgend jaar nieuwe museumschatten selecteren en hun verhalen doen vertellen. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij de Nationale Museumweek. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd die in het teken staan van het thema ‘Ons echte goud’. Het doel is om aan alle Nederlanders duidelijk te maken dat elk van de 450 musea in Nederland heel verrassende, interessante culturele rijkdom biedt.

Link: www.nationalemuseumweek.n
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.