Geplaatst op: 17-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Internationale toeristen blijven maar uitgeven

Internationale toeristen blijven maar uitgeven
Internationale toeristen hebben vorig jaar maar liefst 1.245 miljard dollar uitgegeven. Dat is 48 miljard dollar meer dan in 2013, een toename van 3,7%. Na een groei van 5,1% in 2013 zakte de groei wat in.

Bij een toename van het internationaal toerisme van 4,4% is de gemiddelde besteding van de toerist aan accommodaties, eten en drinken, winkelen en attracties wel licht afgenomen. Aan vervoer gaven internationale toeristen nog eens 221 miljard euro uit. Daarmee zijn de directe bestedingen die met toerisme samenhangen in totaal 1.500 miljard dollar. Dat is 6% van de wereldexport.

"Internationaal toerisme is van toenemend belang voor de internationale handel", stelt secretaris-generaal Taleb Rifai van UNWTO in een reactie. "De uitgaven van toeristen bleven ondanks dalende prijzen stijgen waarmee de sector laat zien dat het in staat is om economische groei te bevorderen, export te genereren en banen te creëren."



Europa dat 41% van de wereldinkomsten uit toerisme krijgt, zag de inkomsten met 17 miljard dollar (+3,6%) groeien naar 509 miljard dollar. In Azië en Pacific groeide de inkomsten met 4,2% wat sterker naar 377 miljard dollar. Daar zakte de groei na mooie jaren (+6,7% en +8,6%)  evenwel in. Amerika zat met een groeipercentage van 3,0% (274 miljard dollar) wat lager. Regio's die voor het toerisme wat minder van belang zijn zoals Afrika (+3,4%) en het Midden-(Oosten +5,7%) zagen de inkomsten ook toenemen. Het Midden-Oosten herstelde zich goed na een uitermate slecht (-7,0%) 2013.  

Binnen Europa groeide de inkomsten in Zuidelijk en Mediterraan Europa met +6,2% sterk. Minder ging het met Oost-Europa dat een verlies (-0,8%) moest incasseren. In West-Europa zakte de groei ook wat in (van +2,2% in 2013 naar +1,5% in 2014).

Het meeste geld wordt uitgegeven in de Verenigde Staten (177 miljard dollar), Spanje (65 miljard dollar) en China (57 miljard dollar) dat dit jaar voor het eerst Frankrijk verdrong uit de top 3.


Link: http://media.unwto.org/press-release/2015-04-15/exports-international-tourism-rise-us-15-trillion-2014
Topics:Toerisme
Trefwoorden: internationaal toerisme, bestedingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

07/01/25
FNV organiseert Expertmeeting Kankerverwekkende Vliegtuiguitstoot
Vakbond FNV houdt op vrijdag 10 januari een expertmeeting over de gevaren van kankerverwekkende vliegtuiguitstoot voor de medewerkers op Schiphol. Onderzoek is noodzakelijk, meldt de vakbond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
07/01/25
ACSI meldt top kampeerjaar
Campingspecialist ACSI meldt dat 2024 het beste kampeerjaar ooit was voor de organisatie. Ten opzichte van 2023 zag ACSI het aantal boekingen voor campings met 39% stijgen en registreerde het ruim 15% meer online zoekopdrachten door Europese kampeerders.
06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...