Bestedingen veren op
Opeens geven
consumenten duidelijk meer uit dan in de onderzoeksperiode februari vorig jaar,
2,4%. Deze trend heeft ook een keerzijde, de consument heeft minder vertrouwen
in de economie.
Consumenten hebben in februari 2,4 procent meer besteed aan goederen en
diensten dan in februari 2014. Dat is de grootste stijging in vier jaar tijd,
meldt het CBS vandaag.
Geld naar de sector?
Consumenten besteedden vooral meer aan gas, kleding en woninginrichting. Verder
is het vertrouwen van consumenten in april licht afgenomen ten opzichte van
maart. Helaas voor recreatie en toerisme, die zit niet in het lijstje van de
winnaars. De horeca geniet wel van de extra uitgaven door de consument.
Meer geld naar gas,
kleding en woninginrichting
Omdat het in februari 2015 kouder was dan in februari 2014 hebben consumenten
meer gas verbruikt dan een jaar eerder. Mede hierdoor waren de bestedingen aan
overige goederen, waaronder energie, 7,2 procent hoger. Consumenten gaven in
februari 4,1 procent meer uit aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Ze
besteedden vooral meer aan kleding en woninginrichting. Het CBS publiceerde
vorige week woensdag al dat kledingwinkels in februari voor het eerst in een
half jaar meer omgezet hadden dan een jaar eerder.
Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 1,8 procent meer uit dan een
jaar eerder. Ten slotte gaven ze 1,0 procent meer uit aan diensten, zoals het
betalen van de huur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper,
en kosten voor telefoonaansluitingen en verzekeringen. Uitgaven aan diensten
maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
Verbetering in april
Volgens de
Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie
door Nederlandse huishoudens in april opnieuw beter dan in de voorgaande maand.
De stemming van de ondernemers in de industrie over de toekomstige
werkgelegenheid verbeterde aanzienlijk. De prijzen van koopwoningen en de
beurswaarde waren hoger dan een jaar eerder. Consumenten waren daarentegen iets
negatiever over de toekomstige werkloosheid. De consumptieradar laat aan de
hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse
consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden.
Vertrouwen consument neemt iets af
De stemming onder consumenten is in april 2015 iets verslechterd ten opzichte
van maart. Het consumentenvertrouwen daalde in april 2 punten en komt uit op 0.
Dat betekent dat er evenveel optimisten als pessimisten zijn onder de
consumenten. De lichte afname van het vertrouwen komt vooral doordat
consumenten minder positief oordelen over de economie. De koopbereidheid neemt
ook iets af.