Geplaatst op: 22-04-2015
Auteur: Marc Gerlings

Bestedingen veren op

Bestedingen veren op

Opeens geven consumenten duidelijk meer uit dan in de onderzoeksperiode februari vorig jaar, 2,4%. Deze trend heeft ook een keerzijde, de consument heeft minder vertrouwen in de economie.

Consumenten hebben in februari 2,4 procent meer besteed aan goederen en diensten dan in februari 2014. Dat is de grootste stijging in vier jaar tijd, meldt het CBS vandaag.

Geld naar de sector?
Consumenten besteedden vooral meer aan gas, kleding en woninginrichting. Verder is het vertrouwen van consumenten in april licht afgenomen ten opzichte van maart. Helaas voor recreatie en toerisme, die zit niet in het lijstje van de winnaars. De horeca geniet wel van de extra uitgaven door de consument.


Meer geld naar gas, kleding en woninginrichting
Omdat het in februari 2015 kouder was dan in februari 2014 hebben consumenten meer gas verbruikt dan een jaar eerder. Mede hierdoor waren de bestedingen aan overige goederen, waaronder energie, 7,2 procent hoger. Consumenten gaven in februari 4,1 procent meer uit aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Ze besteedden vooral meer aan kleding en woninginrichting. Het CBS publiceerde vorige week woensdag al dat kledingwinkels in februari voor het eerst in een half jaar meer omgezet hadden dan een jaar eerder.

Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 1,8 procent meer uit dan een jaar eerder. Ten slotte gaven ze 1,0 procent meer uit aan diensten, zoals het betalen van de huur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en kosten voor telefoonaansluitingen en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Verbetering in april
Volgens de Consumptieradar van het CBS zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in april opnieuw beter dan in de voorgaande maand. De stemming van de ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid verbeterde aanzienlijk. De prijzen van koopwoningen en de beurswaarde waren hoger dan een jaar eerder. Consumenten waren daarentegen iets negatiever over de toekomstige werkloosheid. De consumptieradar laat aan de hand van zes indicatoren zien of de omstandigheden voor de Nederlandse consumptie gunstiger of minder gunstig zijn geworden.

Vertrouwen consument neemt iets af
De stemming onder consumenten is in april 2015 iets verslechterd ten opzichte van maart. Het consumentenvertrouwen daalde in april 2 punten en komt uit op 0. Dat betekent dat er evenveel optimisten als pessimisten zijn onder de consumenten. De lichte afname van het vertrouwen komt vooral doordat consumenten minder positief oordelen over de economie. De koopbereidheid neemt ook iets af.


Met 0 ligt het consumentenvertrouwen in april boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44).
Trefwoorden: uitgaven, economie, onderzoek

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...