Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hotels mogen lagere prijs dan bij Booking.com aanbieden

Lagere prijs op eigen site mag dan weer niet

Hotels mogen lagere prijs dan bij Booking.com aanbieden

Booking.com gaat hoteliers toestaan om op andere platforms kamers voor lagere prijzen aan te bieden. Hiermee worden volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de mededingingsrisico’s weggenomen die samenhangen met de laagste prijsgarantie die Booking.com oplegde, terwijl de voordelen voor consumenten in stand blijven. KHN is niet zo blij met het besluit want hotels mogen op de eigen site kamers niet goedkoper aanbieden, wel aan de balie of aan de telefoon.


Booking.com heeft met de mededingingsautoriteiten in Frankrijk, Italië en Zweden afspraken gemaakt en zal die ook in Nederland invoeren. ACM was actief betrokken bij het zoeken naar een goede oplossing in de zaken in Frankrijk, Italië en Zweden en de gecoördineerde Europese aanpak. ACM heeft afgezien van een eigen onderzoek in de verwachting dat deze Europese aanpak zou leiden tot het wegnemen van eventuele risico’s op de Nederlandse markt. Dit leidt volgens ACM tot meer mogelijkheden voor hoteliers om te variëren in hun aanbod op de verschillende boekingssites. Voor consumenten betekent dit meer keuzemogelijkheden. Ook zal de concurrentie tussen de verschillende hotelboekingssites naar verwachting toenemen.


Afspraken gelden ook voor Nederlandse markt

Booking.com zal de toezeggingen ook in Nederland invoeren. Dat houdt onder meer in dat hotels de mogelijkheid hebben om op verschillende verkoopkanalen (bijvoorbeeld op andere platforms dan Booking.com of voor klanten aan de balie) andere prijzen te hanteren dan op Booking.com. En hier wringt nu net de schoen voor KHN. Het wordt hotels zelf nog steeds niet toegestaan om lagere prijzen op hun eigen site dan Booking.com aan te bieden. Daarom is KHN verbaasd over dit besluit.


Toon Naber, voorzitter KHN: "Het lijkt alsof de mededingingsautoriteiten in Frankrijk, Zweden en Italië door de knieën zijn gegaan voor de grootste reserveringssite van Europa. Wat ons betreft is dit onbegrijpelijk. Want het voorstel dat boekingsgigant Booking.com heeft gedaan richting de mededingsautoriteiten klinkt sympathiek, maar de consument wordt er niet veel beter van. En de hoteliers worden nog steeds gebonden aan de contracten die aan hen worden opgelegd.”


KHN wil dat ACM niet akkoord gaat

KHN vindt dat de consument en hoteliers maximale vrijheid moeten hebben om samen tot gewenste afspraken te komen. "Niet voor niets werd Booking.com in Duitsland pas geleden al volgens het Europese recht veroordeeld door de Duitse mededing autoriteit. Wij roepen onze Autoriteit Consument en Markt op de Duitse uitspraak te bestuderen en niet akkoord te gaan met een voorstel dat de boekingsgigant in andere landen geaccepteerd heeft gekregen", aldus KHN Toon Naber. "Het is schadelijk is voor de concurrentie, de gebruikers en de hotellerie."


Nog steeds geen lagere prijzen op eigen site

Met deze toezeggingen geeft Booking.com hotels toestemming om op andere boekingssites lagere prijzen aan te bieden. Ook kunnen de hotels lagere prijzen aanbieden in gesloten gebruikersgroepen, offline zoals bij de walk in’s en bij telefonische boekingen. Op deze manier blijft het voor de hotels, op het inmiddels belangrijkste oriëntatie- en boekingskanaal voor de consument, onmogelijk om te concurreren via hun eigen website.


Geen lagere ranking

Booking.com heeft toegezegd hotels niet te bestraffen met een lagere ranking als ze op andere sites lagere prijzen aanbieden, in ieder geval niet direct. In de praktijk is deze toezegging volgens KHN nauwelijks te controleren of te weerleggen, omdat in het rankingmodel van Booking.com ook wordt gekeken naar de conversie van zoekopdrachten naar boekingen; lagere conversie door hogere prijzen werken dan weer in het nadeel van de hotels omdat hun ranking lager wordt op Booking.com.



Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...