Nederland verdient 10,2 miljard euro met inkomend toerisme
![Nederland verdient 10,2 miljard euro met inkomend toerisme](images/20150423_084914.jpg)
De 14 miljoen
internationale bezoekers die in 2014 in Nederland verbleven, besteedden
gezamenlijk 10,2 miljard euro aan hun bezoek aan ons land, blijkt uit onderzoek
in opdracht van NBTC Holland Marketing.
Henk Kamp neemt onderzoek in ontvangst
Naast accommodatie- en vervoerskosten naar Nederland besteedden bezoekers 2,1
miljard euro aan eten en drinken en 1 miljard euro aan winkelen en souvenirs (zie de infographic onderaan dit artikel).
Dit blijkt uit het Onderzoek inkomend toerisme ‘Een nadere blik op de
buitenlandse bezoeker’ dat NBTC Holland Marketing donderdag 23 april
presenteert. Minister Henk Kamp van Economische Zaken (EZ) neemt de resultaten
in ontvangst.
Toeristen gaan naar
de stad en het strand
In 2014 kwam bijna 70% van de bezoekers voor een vakantie naar ons land. Dit
zijn ruim 9,6 miljoen toeristen. Met name een stedentrip (35%) en een
kustvakantie (22%) zijn daarbij populair. De toerist geeft gemiddeld ruim 600
euro uit aan zijn vakantie in Nederland.
Daarnaast kwam ruim een kwart voor een zakelijk bezoek naar Nederland; dat zijn
zo’n 3,6 miljoen zakelijke bezoekers. De zakelijke bezoeker geeft gemiddeld
ruim 1000 euro uit aan zijn bezoek. De meeste bestedingen worden gedaan aan
accommodatie (3,7 miljard), eten en drinken, en vervoer naar Nederland (1,7
miljard). Deze drie categorieën zijn samen goed voor bijna drie kwart van alle
bestedingen. Winkelen en souvenirs kopen staat op plek vier.
Weinig nachten maar
hoge waardering
De verblijfsduur in Nederland is veelal relatief kort. Meer dan de helft (55%)
van alle bezoekers verblijft minder dan 3 nachten in ons land. De waardering
van het bezoek aan Nederland is verder omhoog gegaan. Ruim 85% van de bezoekers
beoordeelt het bezoek als ‘uitstekend’ of ‘zeer goed’. De
informatievoorziening, het prijsniveau en de gebruikersvriendelijkheid van het
openbaar vervoer gaven internationale bezoekers als verbeterpunten voor
Nederland aan.
Prognose van de groei
Het aantal toeristen en zakenreizigers dat ons land bezoekt is in 15 jaar met
zo’n 40% gestegen. In 2014 bezochten zo’n 14 miljoen bezoekers ons land. In
2020 kunnen dat er mogelijk 16 miljoen zijn. Om goed in te kunnen spelen op de
kansen die het internationaal toerisme biedt, is informatie over het
bezoekgedrag van internationale bezoekers aan ons land van groot belang. Met
deze informatie kunnen immers de juiste keuzes worden gemaakt bij de marketing
en branding van de bestemming Nederland.
Strategie toerisme spreiden
"De onderzoeksresultaten bieden belangrijke input voor ons marketingbeleid voor
de komende jaren. Onze strategie richt zich op duurzame en slimme groei door
toerismespreiding. Naast de nu al populaire plekken, brengen wij ook de minder
bekende regio’s en bezienswaardigheden onder de aandacht van de toerist. Dat
helpt ons ervoor te zorgen dat Nederland ook in de toekomst kan blijven
profiteren van de groei van het inkomend toerisme,” aldus Jos Vranken, algemeen
directeur NBTC.
Traditie grootschalig
onderzoek
Elke 4 à 5 jaar voert NBTC een grootschalig onderzoek uit naar het inkomend
toerisme. In het onderzoek wordt onder andere ingegaan op het bezoekmotief van
de buitenlandse bezoeker, het zoek- en boekgedrag, activiteiten die men in
Nederland onderneemt, bestedingen en de waardering van het bezoek. Ten behoeve
van het Onderzoek inkomend toerisme 2014 zijn 4.300 internationale bezoekers
ondervraagd vanuit de hele wereld.
Word lid van het kennisplatform www.nritmedia.nl, meld je hier aan.