Geplaatst op: 23-04-2015
Auteur: Marc Gerlings

Nederland verdient 10,2 miljard euro met inkomend toerisme

Nederland verdient 10,2 miljard euro met inkomend toerisme

De 14 miljoen internationale bezoekers die in 2014 in Nederland verbleven, besteedden gezamenlijk 10,2 miljard euro aan hun bezoek aan ons land, blijkt uit onderzoek in opdracht van NBTC Holland Marketing.

Henk Kamp neemt onderzoek in ontvangst
Naast accommodatie- en vervoerskosten naar Nederland besteedden bezoekers 2,1 miljard euro aan eten en drinken en 1 miljard euro aan winkelen en souvenirs (zie de infographic onderaan dit artikel). Dit blijkt uit het Onderzoek inkomend toerisme ‘Een nadere blik op de buitenlandse bezoeker’ dat NBTC Holland Marketing donderdag 23 april presenteert. Minister Henk Kamp van Economische Zaken (EZ) neemt de resultaten in ontvangst.


Toeristen gaan naar de stad en het strand
In 2014 kwam bijna 70% van de bezoekers voor een vakantie naar ons land. Dit zijn ruim 9,6 miljoen toeristen. Met name een stedentrip (35%) en een kustvakantie (22%) zijn daarbij populair. De toerist geeft gemiddeld ruim 600 euro uit aan zijn vakantie in Nederland.

Daarnaast kwam ruim een kwart voor een zakelijk bezoek naar Nederland; dat zijn zo’n 3,6 miljoen zakelijke bezoekers. De zakelijke bezoeker geeft gemiddeld ruim 1000 euro uit aan zijn bezoek. De meeste bestedingen worden gedaan aan accommodatie (3,7 miljard), eten en drinken, en vervoer naar Nederland (1,7 miljard). Deze drie categorieën zijn samen goed voor bijna drie kwart van alle bestedingen. Winkelen en souvenirs kopen staat op plek vier.


Weinig nachten maar hoge waardering
De verblijfsduur in Nederland is veelal relatief kort. Meer dan de helft (55%) van alle bezoekers verblijft minder dan 3 nachten in ons land. De waardering van het bezoek aan Nederland is verder omhoog gegaan. Ruim 85% van de bezoekers beoordeelt het bezoek als ‘uitstekend’ of ‘zeer goed’. De informatievoorziening, het prijsniveau en de gebruikersvriendelijkheid van het openbaar vervoer gaven internationale bezoekers als verbeterpunten voor Nederland aan.


Prognose van de groei
Het aantal toeristen en zakenreizigers dat ons land bezoekt is in 15 jaar met zo’n 40% gestegen. In 2014 bezochten zo’n 14 miljoen bezoekers ons land. In 2020 kunnen dat er mogelijk 16 miljoen zijn. Om goed in te kunnen spelen op de kansen die het internationaal toerisme biedt, is informatie over het bezoekgedrag van internationale bezoekers aan ons land van groot belang. Met deze informatie kunnen immers de juiste keuzes worden gemaakt bij de marketing en branding van de bestemming Nederland.

Strategie toerisme spreiden
"De onderzoeksresultaten bieden belangrijke input voor ons marketingbeleid voor de komende jaren. Onze strategie richt zich op duurzame en slimme groei door toerismespreiding. Naast de nu al populaire plekken, brengen wij ook de minder bekende regio’s en bezienswaardigheden onder de aandacht van de toerist. Dat helpt ons ervoor te zorgen dat Nederland ook in de toekomst kan blijven profiteren van de groei van het inkomend toerisme,” aldus Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.


Traditie grootschalig onderzoek
Elke 4 à 5 jaar voert NBTC een grootschalig onderzoek uit naar het inkomend toerisme. In het onderzoek wordt onder andere ingegaan op het bezoekmotief van de buitenlandse bezoeker, het zoek- en boekgedrag, activiteiten die men in Nederland onderneemt, bestedingen en de waardering van het bezoek. Ten behoeve van het Onderzoek inkomend toerisme 2014 zijn 4.300 internationale bezoekers ondervraagd vanuit de hele wereld.


Word lid van het kennisplatform www.nritmedia.nl, meld je hier aan.

Trefwoorden: onderzoek, inkomend toerisme, Henk Kamp, bestedingen, uitgaven, leisure, zakelijk

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...