Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-04-2015
Auteur: Marc Gerlings

Dure dollar stuwt toerisme naar Nederland omhoog

Dure dollar stuwt toerisme naar Nederland omhoog

Britten, Amerikanen en Canadezen boeken significant vaker een trip naar Nederland dan een jaar geleden. De reden: we zijn een stuk goedkoper geworden, de dollar staat hoog. Het resultaat: groeicijfers met dubbele getallen.

Dit signaal komt van een vergelijking van boekingen rondom Koningsdag 2014 en 2015 door reissite Expedia. De dure dollar is de reden dat makkelijker de trip naar Nederland wordt geboekt om Koningsdag mee te maken. Valuta is niet altijd de factor voor groei. Duitsland wordt steeds belangrijker als markt. Rondom Koningsdag is een procentuele stijging van +20 procent. Ook NBTC Holland Marketing liet gister bij de presentatie van een grootschalig onderzoek zien dat Duitsland een groeimarkt is. Het zal een uitdaging worden voor de Nederlandse toeristische sector om die groei om te zetten naar een vast aandeel.

De opvallendste procentuele stijgingen van het aantal boekingen en bezoekers uit het buitenland ten opzichte van vorig jaar zijn als volgt:


· Toename boekingen en bezoekers uit Groot-Brittannië: +48 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Verenigde Staten: +21 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Duitsland: +20 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Canada: +12 procent.


René Nieuwmans, Senior Commercial Manager bij Expedia.nl, over de uitkomsten van de analyse: "Als we de boekingsdata voor Koningsdag vergelijken met vorig jaar, zien we een flinke toename van boekingen uit niet-eurolanden. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de positie van de dollar, die duurder is geworden. Nederland en in het bijzonder Amsterdam profiteren van deze verschuiving. Doordat we wereldwijd actief zijn, zien we ook meer Amerikanen en Canadezen naar Europa komen tijdens Koningsdag. Daarbij valt op dat vooral de combinatie van vlucht en hotel als boeking populair zijn. Hierdoor kunnen reizigers besparen op hun reis. Verder valt op dat de boekers met name voor 4- en 5-sterren accommodaties kiezen.”
Trefwoorden: toerisme, economie, dollar, euro, reizen, Amsterdam, Koningsdag

CELTH



||| Nieuws |||

18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
18/04/25
Nationale Campermarkt trekt ruimt 3.200 bezoekers
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
18/04/25
Favoriete Paasbestemmingen volgens Booking.com
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...