Geplaatst op: 24-04-2015
Auteur: Marc Gerlings

Dure dollar stuwt toerisme naar Nederland omhoog

Dure dollar stuwt toerisme naar Nederland omhoog

Britten, Amerikanen en Canadezen boeken significant vaker een trip naar Nederland dan een jaar geleden. De reden: we zijn een stuk goedkoper geworden, de dollar staat hoog. Het resultaat: groeicijfers met dubbele getallen.

Dit signaal komt van een vergelijking van boekingen rondom Koningsdag 2014 en 2015 door reissite Expedia. De dure dollar is de reden dat makkelijker de trip naar Nederland wordt geboekt om Koningsdag mee te maken. Valuta is niet altijd de factor voor groei. Duitsland wordt steeds belangrijker als markt. Rondom Koningsdag is een procentuele stijging van +20 procent. Ook NBTC Holland Marketing liet gister bij de presentatie van een grootschalig onderzoek zien dat Duitsland een groeimarkt is. Het zal een uitdaging worden voor de Nederlandse toeristische sector om die groei om te zetten naar een vast aandeel.

De opvallendste procentuele stijgingen van het aantal boekingen en bezoekers uit het buitenland ten opzichte van vorig jaar zijn als volgt:


· Toename boekingen en bezoekers uit Groot-Brittannië: +48 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Verenigde Staten: +21 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Duitsland: +20 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Canada: +12 procent.


René Nieuwmans, Senior Commercial Manager bij Expedia.nl, over de uitkomsten van de analyse: "Als we de boekingsdata voor Koningsdag vergelijken met vorig jaar, zien we een flinke toename van boekingen uit niet-eurolanden. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de positie van de dollar, die duurder is geworden. Nederland en in het bijzonder Amsterdam profiteren van deze verschuiving. Doordat we wereldwijd actief zijn, zien we ook meer Amerikanen en Canadezen naar Europa komen tijdens Koningsdag. Daarbij valt op dat vooral de combinatie van vlucht en hotel als boeking populair zijn. Hierdoor kunnen reizigers besparen op hun reis. Verder valt op dat de boekers met name voor 4- en 5-sterren accommodaties kiezen.”
Trefwoorden: toerisme, economie, dollar, euro, reizen, Amsterdam, Koningsdag

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...