Geplaatst op: 01-05-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Tinker imagineers wint prestigieuze Britse award voor DOMunder

Tinker imagineers wint prestigieuze Britse award voor DOMunder
Het Nederlandse Tinker imagineers heeft in Londen de Museums + Heritage Awards for Excellence 2015 gewonnen. Het Utrechtse bureau voor belevingscommunicatie en creatieve consultancy ontving de prestigieuze prijs voor DOMunder, de archeologische experience onder het Domplein in Utrecht, dat in samenwerking met JDdV Architecten is ontworpen. DOMunder werd benoemd tot beste internationale project. Tinker won eerder al een prijs met het Zilvermuseum in Schoonhoven.


"We loved the innovative and creative use of technology which was an intelligent solution to the challenge of interpreting archaeology, successfully creating a sense of place and bringing structural foundations to life!”, aldus de jury.


Bezoekers kruipen bij DOMunder in de huid van de archeoloog en dalen af onder het Domplein. Met een interactieve zaklamp gaan ze op zoek naar de archeologische overblijfselen die de verhalen van het Domplein vertellen. Nergens anders in Nederland is op één plek twintig eeuwen geschiedenis te zien en te beleven.


De jaarlijkse Awards van de Museums + Heritage Show zijn voor de dertiende keer uitgereikt. Deze awards worden toegekend aan voortrekkers in de erfgoedsector, en honoreren expertise en innovatie bij musea, galerieën en attracties in het Verenigd Koninkrijk en de rest van Europa. The Museums + Heritage Show is het grootste vakevenement voor professionals op het gebied van musea, erfgoedbeheer en culturele attracties.


Tinker imagineers bedacht en produceerde de bezoekersbeleving van de eerste permanente, openbare opgraving in Nederland voor Stichting Domplein 2013. JDdV Architecten ontwierp de ruimtelijke constructie. Een ondergronds pad verbindt alle plekken en ruimtes van het belevingsverhaal. DOMunder opende in juni 2014 haar deuren.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, atracties, utrecht, presentaties

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...