Tien vragen voor de gastvrijheidssector voor de Nationale Wetenschapsagenda
Boeiende discussie olv CELTH levert input vanuit de sector
De gastvrijheidssector was aanvankelijk
niet opgenomen bij de discussie over de nationale wetenschapsagenda.
Op initiatief van Hein van Oorschot, voorzitter van de Board van
CELTH, werd dit onderwerp geagendeerd. De discussie om de
onderzoeksvragen voor en met de sector gestalte te geven werd
georganiseerd door CELTH, waarbij alle bij toerisme, leisure en
hospitality betrokken hogescholen werden uitgenodigd, tezamen met
vertegenwoordigers uit hun netwerk in het bedrijfsleven. Voor de
effectiviteit werd de delegatie van elke hogeschool beperkt tot 4-5
deelnemers plus 4 vertegenwoordigers uit hun netwerk in de
gastvrijheidssector. CELTH nodigde een aantal landelijke partijen
uit.Ondanks de zeer korte
aankondigingstijd, veroorzaakt door de indieningsdeadline op 30
april, voerden ruim 40 deelnemers, lectoren, academiedirecteuren, MT
leden en CEO’s, waarvan een derde uit het bedrijfsleven, in drie
uur een zeer boeiende en constructieve discussie. Uit de bijna 100
vragen die aan de orde kwamen werden dit weekend 10 vragen op NWA
niveau geformuleerd, die de onderwerpen in de discussie dekken. Doel
van de vragen is dat ze appelleren aan de ambitie van deze nationale
agenda voor de komende jaren: grensverleggend, uitdagend, verbindend
tussen disciplines en privaat en publiek, onderzoekbaar binnen 10
jaar en gekoppeld aan sterke onderzoeksagenda voor Nederland. De
vragen zijn rond deze thema's gegroepeerd:
vrijetijdsbeleving in een
veranderende samenleving
de hospitalitysector in een steeds
digitaler samenleving
het absorptievermogen van een
bestemming
de effecten van de sharingeconomie
op de gastvrijheidssector
mentale effecten van
vrijetijdsbeleving
toegevoegde waarde in een
gefragmenteerde waardeketen
de dienstverleningskwaliteit in
een sector met hoge arbeidsmobiliteit
duurzame concepten
de effecten van geopolitieke
verschuivingen op reisgedrag
De vragen worden binnen het NWA team
van Rinnooy Kan en De Graaf (http://www.wetenschapsagenda.nl/
) beoordeeld en -naar wij hopen- opgenomen in de dit najaar te
publiceren agenda.
Doordat sector gezamenlijk deze vragen
heeft kunnen formuleren worden ook de inspanningen om als Topsector
erkend te worden ondersteund. Het effect van dit initiatief is
daarmee breder dan alleen deze agenda.
Trefwoorden: onderzoek, onderzoeksagenda, topsector, gastvrijheidseconomie, gastvrijheidssector
|
|
28/11/24
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
|
28/11/24
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
|
28/11/24
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
25/11/24
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
|
25/11/24
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
|
25/11/24
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
|
|
29/11/24 t/m 30-11-24
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
|
03/12/24
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
|
|