Geplaatst op: 06-05-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlandse hotelmarkt uit de crisis

Nederlandse hotelmarkt uit de crisis

Met het stijgen van zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs hebben de Nederlandse hotels de crisis achter zich gelaten. Dat blijkt uit onderzoek van Horwath HTL onder 300 drie-, vier- en vijfsterren hotels in Nederland.Voor 2015 wordt een verdere groei verwacht van zowel bezettingsgraad als kamerprijs.


De gemiddelde bezettingsgraad steeg van 67,5% in 2013 tot 69,0% in 2014. De bezettingsgraad ligt daarmee voor het eerst weer boven het niveau van 2008, toen de hotelcrisis begon. Verwacht wordt dat de bezettingsgraad dit jaar verder zal stijgen naar 70%. De gemiddelde kamerprijs steeg in 2014 eveneens, van € 95 tot € 96. Dit jaar zal de kamerprijs naar verwachting met 3% stijgen tot € 99, het hoogste niveau sinds 2008.


Vijfsterrenhotels zien daling van bezettingsgraad bij hogere prijzen

Vooral in het luxe segment stijgen de prijzen van hotelkamers snel. Ondanks dat de bezettingsgraad van de vijfsterrenhotels vorig jaar daalde van 68,6% tot 66,2%, namen de gemiddelde kamerprijzen toe met ruim 6%, van € 181 tot € 192. Dit jaar zullen de prijzen in het luxe segment naar verwachting nog 5% hoger uitkomen op € 202, terwijl ook de bezettingsgraad weer zal stijgen naar ruim 68%.


Verschil drie- en viersterrenhotels steeds kleiner

Terwijl de vijfsterrenhotels zich door de hogere prijzen duidelijk onderscheiden van de lagere segmenten, wordt het verschil tussen drie- en viersterrenhotels steeds kleiner. De gemiddelde kamerprijs in het driesterrensegment steeg met 4%, van € 79 tot € 82. In het viersterrensegment was de stijging slechts 1%, van € 91 tot € 92. De prijzen van een gemiddeld vijfsterrenhotel liggen nu ruim 108% boven het viersterrenniveau. De driesterrenhotels zijn echter nog maar 11% goedkoper dan viersterrenhotels. In 2010 waren driesterrenhotels gemiddeld nog 24% goedkoper dan viersterrenhotels.


Vooral groei in Amsterdam

Vooral de hotels in Amsterdam maken een voorspoedige ontwikkeling door. De bezettingsgraad in de hoofdstad is in 2014 voor het eerst sinds 2007 weer gestegen tot boven de grens van 80%. De kamerprijzen in Amsterdam zijn eveneens gestegen, van € 117 tot € 119. Voor 2015 verwachten de Amsterdamse hoteliers een stijging van 5%, naar € 125. De bezettingsgraad zal naar verwachting tot 81% stijgen.


In de regio stijgende bezettingsgraad bij stabiele prijs

Buiten de regio Amsterdam steeg de bezettingsgraad in 2014 eveneens, van 60,8% tot 61,8%. De gemiddelde kamerprijzen van de hotels zijn hier echter nog stabiel gebleven, op € 78. Voor 2015 wordt wel verwacht dat de kamerprijzen ook buiten Amsterdam zullen toenemen tot € 80, terwijl de bezettingsgraad naar verwachting stijgt tot 62,5%.



Tabel 1. Ontwikkeling bezettingsgraden Nederlandse hotels

 

2013

2014

2015*

Nederland

67,5%

69,0%

69,7%

Amsterdam & Schiphol

79,0%

80,4%

80,9%

Provincies

60,8%

61,8%

62,5%

Driesterren

71,1%

72,2%

73,5%

Viersterren

65,9%

68,0%

68,3%

Vijfsterren

68,6%

66,2%

68,3%

Bron: Horwath HTL                                         *) Prognose

 

Tabel 2. Ontwikkeling kamerprijzen Nederlandse hotels

 

2013

2014

2015*

Nederland

€ 95

€ 96

€ 99

Amsterdam & Schiphol

€ 117

€ 119

€ 125

Provincies

€ 78

€ 78

€ 80

Driesterren

€ 79

€ 82

€ 84

Viersterren

€ 91

€ 92

€ 95

Vijfsterren

€ 181

€ 192

€ 202

Bron: Horwath HTL                                         *) Prognose

 

Tabel 3. Ontwikkeling omzet per beschikbare kamer Nederlandse hotels

 

2013

2014

2015*

Nederland

€ 64

€ 66

€ 69

Amsterdam & Schiphol

€ 93

€ 96

€ 101

Provincies

€ 47

€ 48

€ 50

Driesterren

€ 56

€ 59

€ 62

Viersterren

€ 60

€ 63

€ 65

Vijfsterren

€ 124

€ 127

€ 138

Bron: Horwath HTL                                         *) Prognose
Link: http://www.horwathhtl.nl/nederlands/nederlandsHTL/index.cfm
Topics:Horeca
Trefwoorden: hotels, prijzen, bezetting, benchmark, horeca, nederland

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...