Geplaatst op: 07-05-2015
Auteur: Marc Gerlings

Aantal congressen in Amsterdam stijgt 9%

Aantal congressen in Amsterdam stijgt 9%

In 2014 vonden in Amsterdam 820 congressen plaats. Dit zijn er 71 meer dan in 2013 (+ 9%). De hoofdstad introduceerde een label voor de congresmarkt I Amsterdam Approved.

Het aantal deelnemersdagen steeg in 2014 naar ruim 900.000 (+ 15%). Ook de gemiddelde congresduur is gestegen. Amsterdam Marketing heeft dat gisteren bekend gemaakt bij de introductie van een nieuw label voor de congressector: I amsterdam Approved.


Label I Amsterdam Approved voor congresmarkt
Amsterdam trekt met name stadsbrede congressen (5.000 en meer deelnemers) aan. Dit vraagt ook om een gepast hotelaanbod voor congresbezoekers. Hoteliers ondersteunen de groei van de congresmarkt en denken met de stad mee. Zo is het I amsterdam Approved label ontstaan. Dit label staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en betaalbaarheid van hotels en is tot stand gekomen in samenwerking met hoteliers, Amsterdam RAI en Amsterdam Marketing. Voor stadsbrede congressen reserveren deelnemende hotels maximaal 65% van hun kameraanbod voor een redelijke kamerprijs. Amsterdam is de eerste stad ter wereld die een dergelijk label hanteert. Met deze samenwerking werken alle partijen aan het verscherpen van de concurrentiepositie van Amsterdam als congresstad.

Een congresbezoeker die in Amsterdam verblijft, besteedt gemiddeld 350 euro per dag. Dit is bijna 50% meer dan de dagelijkse besteding van een vrijetijdsbezoeker.

Congresmarkt in cijfers
Bijna twee derde van alle congresbezoekers komt voor non-corporate congressen. In Amsterdam wordt een onderscheid gemaakt tussen corporate en non-corporate congressen. Corporate congressen worden door bedrijven georganiseerd, terwijl non-corporate congressen door verenigingen, associaties en overheden georganiseerd worden.

Van het totaal aantal deelnemers in 2014 bezocht 40,3% corporate congressen en 59,7% non-corporate congressen. De corporate congressen duurden gemiddeld 3,8 dagen en de non-corporate congressen duurden gemiddeld 3,3 dagen. Hoewel 23,2% van de congressen non-corporate zijn, zijn deze verantwoordelijk voor 58,5% van het aantal deelnemers.

Het totaal aantal deelnemers nam wel iets af - in 2014 telden corporate congressen gemiddeld 170 deelnemers per congres, ten opzichte van 167 in 2013; non-corporate congressen telden in 2014 gemiddeld 565 deelnemers per congres, ten opzichte van 777 in 2013.

Trefwoorden: congres, congresmarkt, meeting, Amsterdam, marketing

CELTH





||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...