Geplaatst op: 07-05-2015
Auteur: Marc Gerlings

Aantal congressen in Amsterdam stijgt 9%

Aantal congressen in Amsterdam stijgt 9%

In 2014 vonden in Amsterdam 820 congressen plaats. Dit zijn er 71 meer dan in 2013 (+ 9%). De hoofdstad introduceerde een label voor de congresmarkt I Amsterdam Approved.

Het aantal deelnemersdagen steeg in 2014 naar ruim 900.000 (+ 15%). Ook de gemiddelde congresduur is gestegen. Amsterdam Marketing heeft dat gisteren bekend gemaakt bij de introductie van een nieuw label voor de congressector: I amsterdam Approved.


Label I Amsterdam Approved voor congresmarkt
Amsterdam trekt met name stadsbrede congressen (5.000 en meer deelnemers) aan. Dit vraagt ook om een gepast hotelaanbod voor congresbezoekers. Hoteliers ondersteunen de groei van de congresmarkt en denken met de stad mee. Zo is het I amsterdam Approved label ontstaan. Dit label staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en betaalbaarheid van hotels en is tot stand gekomen in samenwerking met hoteliers, Amsterdam RAI en Amsterdam Marketing. Voor stadsbrede congressen reserveren deelnemende hotels maximaal 65% van hun kameraanbod voor een redelijke kamerprijs. Amsterdam is de eerste stad ter wereld die een dergelijk label hanteert. Met deze samenwerking werken alle partijen aan het verscherpen van de concurrentiepositie van Amsterdam als congresstad.

Een congresbezoeker die in Amsterdam verblijft, besteedt gemiddeld 350 euro per dag. Dit is bijna 50% meer dan de dagelijkse besteding van een vrijetijdsbezoeker.

Congresmarkt in cijfers
Bijna twee derde van alle congresbezoekers komt voor non-corporate congressen. In Amsterdam wordt een onderscheid gemaakt tussen corporate en non-corporate congressen. Corporate congressen worden door bedrijven georganiseerd, terwijl non-corporate congressen door verenigingen, associaties en overheden georganiseerd worden.

Van het totaal aantal deelnemers in 2014 bezocht 40,3% corporate congressen en 59,7% non-corporate congressen. De corporate congressen duurden gemiddeld 3,8 dagen en de non-corporate congressen duurden gemiddeld 3,3 dagen. Hoewel 23,2% van de congressen non-corporate zijn, zijn deze verantwoordelijk voor 58,5% van het aantal deelnemers.

Het totaal aantal deelnemers nam wel iets af - in 2014 telden corporate congressen gemiddeld 170 deelnemers per congres, ten opzichte van 167 in 2013; non-corporate congressen telden in 2014 gemiddeld 565 deelnemers per congres, ten opzichte van 777 in 2013.

Trefwoorden: congres, congresmarkt, meeting, Amsterdam, marketing

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...