Gratis WiFi minder belangrijk voor hotelgasten

Gratis Wi-Fi blijft de belangrijkste faciliteit bij het zoeken naar een hotel maar wordt wel minder belangrijk. Dat blijkt uit het Hotelvoorzieningenonderzoek 2015 van Hotels.com onder 4.700 respondenten in 28 landen. De onderzoekers vermoeden dat door het grotere aantal gratis publieke Wi-Fi hotspots en verbeterde mobiele abonnementen reizigers minder afhankelijk lijken te zijn van Wi-Fi in hotels. Een gratis ontbijt is een goede tweede. Slechts 3% van de respondenten zegt dat ze het gratis ontbijt schrappen als ze op die manier minder hoeven te betalen voor de hotelovernachting.
Desondanks blijft gratis Wi-Fi is de belangrijkste factor bij het kiezen van een hotel voor vrijetijdsovernachtingen (30%), vergeleken met 34% in 2013. De helft van de respondenten vinden gratis Wi-Fi een must-have tijdens een zakelijke overnachting, vergeleken met 56% twee jaar geleden. Gratis Wi-Fi is een technische faciliteit waarvan 60% van de respondenten hoopt dat het als standaarddienst wordt aangeboden in alle hotels. Dit is 6% lager dan in 2013.
Eten en drinken
Gratis ontbijt is opnieuw de één na belangrijkste faciliteit voor vrijetijdsreiziger (21%) en de derde must-have voor zakenreizigers (12%). Zakenreizigers vinden de nabijheid van openbaar vervoer, restaurants en winkels belangrijker dan een gratis maaltijd. Men geniet het liefst van vers fruit (16%) en koffie of thee (16%). Ook vlees (12%), eieren %), brood of toast (8%) en een lekkere selectie van sapjes (8%) worden graag genuttigd. Nederlanders geven het meest om een vers kopje koffie of thee bij het ontbijt (66%). Moderne koffie- of espressomachines zijn de favoriete faciliteiten op de kamer (23%). 33% van de respondenten vindt een gratis flesje water de simpelste faciliteit die ze graag in hotelkamers zien. De droomfaciliteit van reizigers is het bezoeken van een chocolaterie om zelf iets lekkers uit te zoeken voor het slapen gaan (34%). Nederlanders voelen echter meer voor elke dag verse bloemen in de hotelkamer (35%).
Parkeren en technologie
Op de derde plek vinden vrijetijdsreizigers gratis parkeren het belangrijkst bij het boeken van een hotelovernachting (10%). Bekabelde kamers met één afstandsbediening om meerdere faciliteiten te bedienen, zoals licht, TV en verwarming, vindt 22% van de respondenten belangrijk. Daarna komt de aanwezigheid van docking stations met 15%. Ver onder gratis Wi-Fi vinden hotelgasten opladers en HD televisies (8%) de meest gewilde technische faciliteit, die standaard aangeboden dient te worden.
Minder in trek
24% van de wereldreizigers vindt minibars overbodig en 17% geeft aan dat de minibars ongebruikt achter blijven. Telefoons in badkamers zijn het minst gebruikte voorwerp (22%). Draadloze telefoons krijgen maar 1% van de stemmen als gewenste simpele faciliteit in een hotelkamer. Nederlanders geven aan dat de broekpers een item is dat zij nauwelijks gebruiken (30%).
Over Hotelvoorzieningenonderzoek 2015
Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een vragenlijst via e-mail in maart en april 2015. Resultaten zijn gebaseerd op een gemiddelde van 4.700 respondenten uit 28 landen: Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, China, Colombia, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Hongkong, India, Ierland, Italië, Japan, Korea, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Rusland, Singapore, Spanje, Zweden, Taiwan, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en de VS.