Nederlander koopt fors meer online
Kansen reisindustrie met multi-channel
![Nederlander koopt fors meer online](images/20150512_101516.jpg)
De reisindustrie is
goed online ontwikkeld. Vandaag publiceerde het CBS dat Nederlanders in het
eerste kwartaal fors meer uitgaven via het web bij de detailhandel.
Multi-channel groeide het hardst.
De online omzet van de detailhandel is in het eerste kwartaal van 2015 harder
gegroeid dan de totale omzet van de detailhandelssector. Vooral de omzet van de
winkels waarvan de online verkopen een nevenactiviteit zijn naast de ‘fysieke’
verkoop groeit snel. Dat maakt het CBS vandaag bekend. Wellicht dat dit kansen
biedt voor reiswinkels in combinatie met online verkoop.
In het eerste kwartaal van 2015 is de omzet uit online verkopen binnen het
midden- en grootbedrijf van de detailhandel met ruim18 procent toegenomen
ten opzichte van een jaar eerder. De omzetgroei in deze winkels was in het
eerste kwartaal van 2015 beduidend groter dan die van de totale
detailhandel. Eerder vandaag maakte het CBS bekend dat de totale omzet in deze
periode namelijk met 0,2 procent toenam.
De verkoop via het internet in de detailhandel kan toegewezen worden aan winkels waarvan het zwaartepunt van de activiteiten ligt bij de online winkel (‘pure’ internetverkopers) en winkels waar de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers. Bij die laatste groep gaat het meestal om fysieke winkels die een webshop hebben. In het eerste kwartaal nam de online omzet van de multi-channelers gemiddeld met23,5 procenttoe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit was aanzienlijk hoger dan de groei van de pure internetverkopers van14,4 procent.
Het online winkelen groeit nog steeds, toch is de omzet uit verkoop via het internet nog maar zo’n7 procentvan de totale omzet van de detailhandel. Ongeveer twee derde van de online omzet van het midden- en grootbedrijf in de detailhandel komt van de pure internetverkopers.
Maandelijkse cijfers
Het CBS gaat maandelijks inzicht bieden in de ontwikkeling van de online omzet binnen de detailhandel. Webwinkels zijn in de afgelopen jaren een steeds belangrijker verkoopkanaal voor ondernemers. Om de omzetontwikkeling van de online verkopen beter in kaart te brengen, wordt van middelgrote en grote detailhandelsbedrijven (10 werkzame personen en groter) naast de totale omzet nu ook de online omzet gemeten. Van de totale online detailhandelsomzet komt ongeveer 70 procent voor rekening van het midden- en grootbedrijf.