Late Rembrandt is blockbuster
Het Rijksmuseum heeft met de
tentoonstelling Late Rembrandt een echt blockbuster in huis. De tentoonstelling
sloot afgelopen weekend en trok 520.000 bezoekers.
Late Rembrandt vestigde ook een nieuw record voor het Rijksmuseum. Nog nooit
werd één tentoonstelling zo druk bezocht. Goed voor het vakgebied om te weten,
vooral de Nederlandse bezoekers kwamen op deze toptentoonstelling af.
Parallel aanLate Rembrandt, die werd geopend door Koning
Willem-Alexander, presenteerde Museum Het RembrandthuisRembrandts Late
Leerlingen. 70.000 Mensen bezochten deze tentoonstelling, ook voor het
Rembrandthuis een record.
Marketing: nieuwe
generatie aanspreken
Het merendeel van de bezoekers aanLate Rembrandtwas afkomstig uit
Nederland (81%). Meer dan de helft van de bezoekers (54%) kwam voor het eerst
naar het Rijksmuseum. Ook hebben opvallend veel jonge mensen de tentoonstelling
bezocht en daarmee is een belangrijke doelstelling van het Rijksmuseum bereikt:
een nieuwe generatie Nederlanders kennis te laten maken met één van de grootste
kunstenaars die ons land heeft voortgebracht.
Buitenlandse bezoekers?
Ondanks dat de tentoonstelling eerst in de National Gallery in Londen te zien
was, kwam 19 % van de bezoekers uit het buitenland, waarbij de toename van het
aantal bezoekers uit Duitsland (2,5 keer zoveel) in het Rijksmuseum opvallend
is.
Bij het bezoekersonderzoek waardeerde maar liefst 73% van de respondenten de
tentoonstelling met een 8 of hoger.
Rembrandt scoort
Vorige records in het Rijksmuseum stonden eveneens op naam van Rembrandt. In
1956 trok zijn werk 329.917 bezoekers, in 1969 (het vorige record) 460.489
bezoekers en in 1991 445.00 bezoekers. Na Rembrandt is de tweede best bezochte
kunstenaar Jan Steen die in 1996 355.000 mensen naar het Rijksmuseum trok.
Voor het Rijksmuseum wasLate Rembrandttevens de meest kostbare
tentoonstelling uit zijn geschiedenis. Mede dankzij onze sponsors en het
gerealiseerde aantal bezoekers is de tentoonstelling ook in financieel opzicht
positief afgesloten.
Hoofdsponsoren: Philips en KPN
Partners: ING en Blockbusterfonds