Consumenten en ondernemers positiever

De stemming onder consumenten is in mei 2015 iets verbeterd ten opzichte van april. Het consumentenvertrouwen steeg 2 punten en komt uit op 2. De toename van het vertrouwen komt vooral doordat de koopbereidheid van consumenten minder negatief is.
Figuur 1: Consumentenvertrouwen, seizoensgecorrigeerd
(saldo % positieve en % negatieve antwoorden)

Consumenten geven meer uit
Consumenten hebben in maart 1,9 procent meer besteed aan goederen en diensten dan in maart 2014. Ze hebben vooral meer besteed aan gas, huishoudelijke apparaten en woninginrichting. Verder is het vertrouwen van consumenten in mei licht toegenomen. Consumenten gaven in maart 1,6% meer uit aan duurzame goederen dan een jaar eerder. Aan voedings- en genotmiddelen gaven consumenten 1,4% meer uit dan een jaar eerder. Ten slotte gaven ze 0,8% meer uit aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
Ondernemersvertrouwen stabiel
Het ondernemersvertrouwen van het Nederlandse bedrijfsleven komt aan het begin van het tweede kwartaal uit op hetzelfde niveau als een kwartaal eerder. De ondernemers zijn nu al zes kwartalen op rij gunstig gestemd. et vertrouwen in de groot- en detailhandel nam verder toe. Winkeliers zijn vooral over de verwachte omzet weer een stuk positiever, de groeiende bestedingen van consumenten stuwen dit sentiment. Het vertrouwen in de horeca steeg van 6,8 in het eerste kwartaal naar 7,1 in het tweede kwartaal.
Figuur 2: Ondernemersvertrouwen naar sector

Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door de redactie van het NRIT Media Vrijetijdsplaform.
Steun onze community en krijg tegelijkertijd onbeperkt toegang tot alle exclusieve artikelen in de Kennisbank.
Lid worden? Klik hier.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: ondernemen, consumenten, ondernemersvertrouwen, consumentenvertrouwen, bestedingen