Nederlands consortium maakt Beijing tot fietsstad
Een samenwerking van
Nederlandse adviesbureaus gaf de Chinese hoofdstad een beleidsplan om fietsers
meer infrastructuur te bieden. Het bestuur heeft ambitieuze ambities om de
fiets voorrang te geven waardoor de stad een sprong vooruit maakt in
duurzaamheid.
Een team van consultants van Ecofys, Royal Haskoning DHV en de China Academy of
Transportation Sciences (CATS) presenteerde op 25 mei 2015 het beleidsplan
‘Beijing Bicycle Strategy and Policy’ aan bestuurders en ambtenaren van de
gemeente Beijing. Het plan heeft tot doel het gebruik van de fiets in de stad
te stimuleren. Het door de Asian Development Bank geïnitieerde en gefinancierde
project moet een bijdrage leveren aan duurzamere mobiliteit in de metropool.
Dramatische dalingen aantal fietsers
Door een grotere autodichtheid kampt Beijing met toenemende
verkeersopstoppingen. Dit leidt onder meer tot langere reistijden, economische
schade en luchtverontreiniging. Tegelijkertijd neemt het aantal fietsers in de
stad dramatisch af: van 63% in 1986 tot 14% in 2012, een cijfer dat nog steeds
terugloopt.
2020: 20% fietsers
Ki-Joon Kim, Senior Transport Specialist van de Asian Development Bank:
"Fietsen kan een substantiële bijdrage leveren aan een duurzame
verkeerssituatie in Beijing. De gemeente Beijing onderkent dit en heeft zich in
de stedelijke masterplanning ten doel gesteld dat minimaal 20% van het verkeer
in 2020 uit fietsers bestaat.”
Wim van der Wijk, teamleider en specialist stedelijke (fiets)mobiliteit van
Royal HaskoningDHV: "Met dit fietsbeleidsplan kan Beijing een gezonde en
fietsvriendelijke stad worden voor zijn ruim 20 miljoen inwoners.”
Het afgelopen jaar onderzocht het Ecofys-Royal HaskoningDHV-CATS-team de
huidige verkeerssituatie in Beijing en de oorzaken van de vermindering van het
aantal fietsers. Het team ontwikkelde een strategie om de tendens om te buigen
en legde aanbevelingen voor aan de Asian Development Bank en de gemeente
Beijing.
Fietsen delen
"Volgens onze visie moet Beijing goede fietsroutes en fietsstallingen krijgen,
het openbare deelfietssysteem verbeteren en uitbreiden, stedelijke functies
meer mengen zodat reisbestemmingen binnen fietsafstand komen en fietsen
integreren in een hoogwaardig openbaarvervoersysteem”, aldus Van der Wijk. "En
waarschijnlijk het belangrijkste: er moet een institutioneel kader komen waarin
fietsen een integraal onderdeel vormt van de stedelijke verkeersplanning,
waarbij gezaghebbende politici en ambtenaren fietsen met overtuiging promoten.
Dit vereist een cultuurverandering binnen de beleidsbepalende instellingen.”
Gedragsverandering over status
Voor de inwoners van Beijing is fietsen geen optie voor dagelijks gebruik en
velen zien de auto als statussymbool. Het is een grote uitdaging om deze
mentaliteit om te buigen. "Om een positieve en aantrekkelijke fietscultuur te
creëren, leggen we de gemeente Beijing een breed scala aanbevelingen en acties
voor, waaruit zij kunnen kiezen”, aldus Maarten Neelis, regiomanager voor
Ecofys in China.
Er is in het project ook een toolkit ontwikkeld waarmee andere grote steden in
Azië en Oceanië hun eigen fietsbeleid kunnen ontwikkelen. Deze toolkit is
straks voor iedereen beschikbaar bij de Asian Development Bank.
Het strategisch fietsbeleid voor Beijing is op 25 mei door Wim van der Wijk
gepresenteerd aan de betreffende ambtenaren tijdens het Beijing Bicycle Seminar
op de Nederlandse ambassade in Beijing. "De gemeente zal alle zeilen moeten
bijzetten om zijn eigen doelstelling van 20% fietsers in 2020 te behalen. Dit
plan zal hen hier zeker bij helpen en maakt van Beijing een gezondere stad,” zo
besluit Kim.