Verkoop nieuwe caravans eindelijk weer in de plus
De caravanverkoop in Nederland bereikte vorig jaar een dieptepunt met
5.489 registraties (exclusief lichte exemplaren onder 750kg zonder eigen
kenteken), daar waar in 2009 nog meer dan 10.000 nieuwe caravans werden
verkocht en in de jaren 2003 en 2004 verkoopaantallen van boven de
20.000 werden gehaald.
Meer zuinige en hybride auto's met voldoende trekkracht
Mede onder invloed van de economische crisis en door de populariteit van kleine en zuinige -al dan niet hybride- auto’s liep de belangstelling voor nieuwe caravans terug. Die auto’s kunnen immers geen caravans trekken. Nu de crisis op z’n einde loopt, vele belastingvoordelen op kleine auto’s verleden tijd zijn en er steeds meer zuinige en hybride auto’s op de markt komen die wel voldoende trekkracht hebben (o.a. Mitsubishi Outlander PHEV, Volvo V60 Hybrid, Volkswagen Golf GTE), kan de caravanbranche ook weer de blik vooruit werpen. In de maand maart werd een verkoopstijging van 17% genoteerd ten opzichte van maart vorig jaar, tot 799 stuks.
Nederland blijft caravanland
Dat er de afgelopen jaren minder nieuwe caravans werden verkocht, betekende niet dat de Nederlander het kamperen en de camping de
rug had toegekeerd. Integendeel: ons land is met zo’n 460.000
geregistreerde caravans (boven 750kg) nog steeds caravanland nummer één
in de wereld. Bovendien bleef de interesse voor tweedehands caravans op
peil en weken doorgewinterde kampeerders met kleinere, zuinige auto’s
uit naar alternatieven, zoals de vouwwagen. Een andere ontwikkeling is
de populariteit van de kampeerauto, waarvan er in 2009 nog zo’n 60.000
in Nederland rondreden en inmiddels ruim 90.000 stuks.
Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform |
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen |