Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Amsterdam Marketing in verzet tegen bezuiniging

Amsterdam Marketing in verzet tegen bezuiniging

Amsterdam Marketing maakt zich grote zorgen om de aangekondigde bezuinigingen die de gemeente Amsterdam wil doorvoeren. Die raken de marketingorganisatie ook die 12% moet inleveren op de bijdrage van de gemeente. "Het college kiest hiermee voor een bezuiniging die op termijn alleen maar tot minder inkomsten leidt. In onze ogen een onverstandige bezuiniging en wij willen u graag laten weten waarom wij dit vinden”, schrijft de organisatie aan de gemeenteraad.


Amsterdam Marketing stelt in de brief dat het begrijpt dat de stad moet bezuinigen maar betoogt dat een bijdrage aan Amsterdam Marketing zichzelf op termijn ruimschoots terugverdiend. "Minder investeren betekent heel even minder uitgeven maar op langere termijn ook minder inkomsten.”


Gemeente geeft verkeerd signaal naar bedrijfsleven

De organisatie is bang dat de gemeente met de bezuiniging een verkeerd signaal aan het bedrijfsleven afgeeft: "Amsterdam Marketing is een publiek-private stichting en bundelt de krachten: ruim 1.100 partners zijn bereid zich (financieel) in te spannen om Amsterdam op de kaart te zetten en te houden als stad om te wonen, werken en recreëren. Zo bezien zorgt AM voor een vliegwieleffect. Maar als de gemeente een terugtrekkende beweging maakt, is dat vliegwiel niet of minder effectief: andere overheden, steden en bedrijven kunnen zich (deels) afkeren. Want als de gemeente er niet in gelooft en meewerkt, waarom zouden private ondernemingen dan extra hun best doen?”, schrijft de organisatie. "Daarnaast slaagt AM erin om de consument mee te laten betalen aan de citymarketing van de metropool Amsterdam. Anders gezegd: de verdeling van nog geen 25% subsidie door Amsterdam en ruim 75% door partners en consumenten is uitermate gunstig voor de gemeente. Feitelijk betaalt zij slechts een beperkt deel van de citymarketing waarvoor de doelen 100% gemeentelijk zijn bepaald.”


Aantrekkelijke metropoolregio

Amsterdam Marketing ziet voor zichzelf een belangrijke taak weggelegd om te komen tot een aantrekkelijke metropoolregio voor zowel bewoners, bezoekers als bedrijven. Het creëren van een balans die leidt tot meer inkomsten, meer banen en culturele diversiteit wat weer leidt tot tevredenheid bij en verhoogd welzijn van bewoners én bijdraagt aan sociale cohesie is daarbij belangrijk.


Organisatie eist zekerheid

Het stoort Amsterdam Marketing verder dat het bij de fusie in 2013 al met minder geld is gestart dan de drie separate stichtingen: "We zijn financieel gezond en bouwen, als jonge organisatie, aan onze nieuwe rol op basis van meerjarige financiële afspraken zoals die met de Gemeente Amsterdam zijn gemaakt tot en met 2017. De Gemeente komt deze afspraak niet na. Het betekent dat wij niet meer al onze activiteiten voor bewoners, bezoekers en bedrijven kunnen continueren en doelen moeten worden bijgesteld.”


In zeven punten wil Amsterdam Marketing de gemeenteraadsleden overtuigen niet op het budget te bezuinigen.


  1. We zorgen voor banen en inkomsten
  2. We zijn er voor cultuurparticipatie van bewoners van Amsterdam
  3. We zijn er voor bewonersbetrokkenheid
  4. We zijn er voor bedrijven
  5. We werken aan een prettige, bereikbare en schonere stad
  6. We financieren een publieke opdracht met vooral privaat geld
  7. We hebben wel de toegezegde zekerheid nodig
Link: http://www.iamsterdam.com/nl/amsterdam-marketing/over-amsterdam-marketing/nieuws/nieuwsartikelen/bezuiniging-subsidie-amsterdam-marketing
Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, subsidie, marketing, amsterdam

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...