Samenwerking om bereik te vergroten

Je kunt natuurlijk je eigen terrein met hand en tand verdedigen en net doen of vergelijkbare initiatieven niet bestaan. Meestal levert zo’n strategie alleen maar verliezers op of één winnaar die ook de ander kan zijn. Je kunt natuurlijk ook gaan samenwerken met behoudt van ieders identiteit. Dat hebben ze in het Land van Heusden en Altena goed begrepen. Daar is de VVV gaan samenwerken met een plaatselijk digitaal marktplein.
Het digitale marktplein AltenaSteden.net en VVV Altena Biesbosch gaan samenwerken, met als doel ondernemers slimmer met elkaar te verbinden en informatie over evenementen en activiteiten in het Land van Heusden en Altena beter zichtbaar te krijgen.
Door samenwerking informatie bundelen
Reclamemaker Cor Spek, drijvende kracht achter AltenaSteden.net en de afgeleide platformen voor Woudrichem, Aalburg en Werkendam, vindt het een interessante gedachte om (toeristische) informatie gebundeld te krijgen op een aantal centrale plekken die makkelijk bereikbaar en bekend zijn. "Dus geen versnippering, maar juist bundelen. Als je van elkaar weet wie wat, wanneer doet, hoeven evenementen niet altijd tegelijkertijd plaats te vinden en kun je onnodige concurrentie vermijden.”, vindt Cor.
Bereik VVV-informatie vergroten
Marc Bosboom, directeur VVV Altena Biesbosch, ziet in AltenaSteden.net een mogelijkheid om het bereik van de VVV informatie te vergroten. "De digitale marktpleinen zijn voor veel mensen een bron van informatie over wonen, werken en recreëren in het Land van Heusden en Altena. Wij willen daar graag in participeren en tegelijkertijd recreanten én ondernemers wijzen op de dienstverlening van de VVV”, legt Marc uit.
VVV Altena Biesbosch ontwikkelt zich, net als veel VVV’s in Nederland, steeds meer tot een digitale dienstverlener. "Veel VVV’s zijn gestopt met de exploitatie van een winkel en hebben flink geïnvesteerd in digitale media”, vertelt Marc. "Ook wij zijn daar actief mee bezig en hebben onze VVV media, zoals de VVV app, de VVV I-punten en natuurlijk onze website flink uitgebouwd en verbeterd. We willen nu vooral het bereik van onze informatie vergroten door onze gegevens ook te ontsluiten via andere kanalen. Een mooi voorbeeld zijn de websites van aangrenzende toeristische organisaties, de nieuwe Biesbosch website en die van Visit Brabant.”
Ondernemersvereniging
Daarnaast vindt Marc het belangrijk dat de VVV als een soort 'ondernemersvereniging
voor de recreatiesector' wordt beschouwd. "Het verbinden van ondernemers en het
gezamenlijk doorontwikkelen van het toeristisch aanbod in de regio is ons doel
en daar kan AltenaSteden.net en in dat kielzog Ondernemend Altena, ons goed bij
helpen.”
Cor onderstreept die visie. "Ondernemend Altena wordt geïnitieerd vanuit AltenaSteden.net en is een platform dat (ook recreatieve) ondernemers zichtbaar wil maken en wil verbinden. Het is de paraplu voor ondernemersinitiatieven die gericht zijn op ontmoeten, kennis delen, ervaring uitwisselen en samenwerken. Dat is ook wat de VVV voorstaat." Een brug was dan ook snel geslagen. De samenwerking tussen beide partners betekent als eerste het voeden van elkaars evenementenkalenders en in een volgende fase onder meer het ondersteunen van elkaars (netwerk) activiteiten.
Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform |
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen |