Geplaatst op: 25-06-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Succes voor eerste bloggersevent Lauwersmeer

Succes voor eerste bloggersevent Lauwersmeer
De organisatie van het eerste bloggersevent Lauwersmeer kijken tevreden terug op het weekend. De elf bloggers die op uitnodiging van Stichting Promotie Waddenland uit Groningen en Stichting RegioMarketing Toerisme uit Noordoost Friesland, het Lauwersmeergebied en omgeving bezochten, hebben op social media is veelvuldig gepubliceerd over het Lauwersmeer via de hashtag #BELM15.

Er zijn ruim 130.000 unieke social media accounts bereikt, met 1,1 miljoen views. Dit is exclusief de blogs die komende dagen/weken nog verschijnen. Het event leverde daarnaast een belangrijke en waardevolle relatie tussen bloggers en toeristische ondernemers op.

Gebied online in de picture
De bloggers, afkomstig uit heel Nederland, zijn echte reisliefhebbers. Ze reizen de hele wereld over en geven hun mening over de bestemmingen die zij bezoeken. De opgedane ervaringen delen zij met hun schare aan volgers via het internet. Een enorme kans voor een regio als het Lauwersmeer om zichzelf online in the picture te spelen. Met dit doel is het bloggersevent georganiseerd.



Voor een groot aantal bloggers was het Lauwermeer en omgeving tot voor kort onbekend terrein. Een mooie uitdaging voor de organisatie én lokale toeristische ondernemers om al het moois dat de regio te bieden heeft onder de aandacht te brengen. Op het programma o.a. een excursie Nationaal Park Lauwersmeer, workshops poon fileren en pesto maken van zeewier, kanoën door de grachten van Dokkum, zeefdrukken maken, wadlopen, met de tuktuk rond het Lauwersmeer en een deel van het Pieterpad lopen.

Contact leggen tussen bloggers en lokale ondernemers
Naast kennismaking met de regio was het event ook bedoeld om bloggers en lokale ondernemers met elkaar in contact te brengen. Het inzicht dat de bloggers als een soort ‘buddy’ willen fungeren om toeristische ondernemers te helpen met het online op de kaart zetten van hun bedrijf én omgeving is zeer waardevol. Tijdens de gezamenlijke brainstormsessie op zaterdagmiddag zijn tevens ideeën en inzichten van de bloggers gecombineerd met de input van lokale toeristische ondernemers. Dit heeft geleid tot een aantal krachtige ideeën om het Lauwersmeer online meer en beter onder de aandacht te brengen. Een nieuwe hashtag #Lauwersmore is hiervan een voorbeeld. De organiserende partijen gaven aan hier graag mee aan de slag te gaan. Daarnaast werd er aangegeven  in het najaar een terugkommoment te organiseren.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, social media, bloggen, natuurgebieden, dagrecreatie, reviews

CELTH



||| Nieuws |||

24/03/25
Portlantis: Nieuw opvallend bezoekerscentrum Rotterdamse haven
Dit weekend is een interactief ervaringscentrum op Maasvlakte 2 geopend. Portlantis, zoals het centrum heet, belooft een unieke kijkervaring te bieden op de Rotterdamse haven. Het opvallende gebouw, ontworpen door architectenbureau MVRDV, zal dienen als een plek waar bezoekers de betekenis en toekomst van de haven kunnen ontdekken.
24/03/25
Exclusief voor leden
Voor 7,5 tot 9% huishoudens is de auto té duur
In de toeristische sector lijkt het alsof iedereen over een auto beschikt. Dat is natuurlijk niet zo omdat autorijden té duur is voor veel huishoudens en de Tweede Kamer wilde weten hoe hoog dat percentage is. Tussen de 7,5 en 9% van de Nederlandse huishoudens heeft géén auto omdat het té duur is, schat KiM in.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kamperen meest klimaatvriendelijk
Kamperen zorgt voor de laagste CO2-uitstoot per overnachting. Harde cijfers daarover vond Camp-to-Go, de website van de branchevereniging KCI op de website van het Agence de la transition écologique. Dit is een Franse overheidsorganisatie voor de transitie naar een meer duurzame samenleving.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kansen voor meer recreatie in Gouden Randen van de Veluwe
Op het Veluwecongres 2025 is het onderzoek 'Meer ruimte voor recreatie op de Veluwe' gepresenteerd. In het onderzoek staan de mogelijkheden centraal om de flanken van de Veluwe, de zogenaamde Gouden Randen, toeristisch-recreatief te ontwikkelen om daarmee toekomstige druk op het Veluwemassief te voorkomen.
24/03/25
Provincies verstevigen toeristisch-recreatieve samenwerking
De Nederlandse provincies pleiten samen een vitaal en toekomstgericht aanbod van vrijetijdsvoorzieningen. Toegang tot voldoende mogelijkheden voor buitenrecreatie is essentieel voor het welbevinden van iedereen.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
23/03/25
Megagrote uitbreiding Posta7: noordelijke hotspot bij de A7 krijgt er 2.300 m² bij
Goed nieuws voor liefhebbers van uitjes: het overdekte uitjescentrum Posta7 in Tolbert krijgt groen licht voor een forse uitbreiding.
23/03/25
Studentpiloten Transavia vliegen voor het eerst elektrisch
Op Teuge Airport maakten studenten van Transavia's eigen pilotenopleiding, in samenwerking met E-Flight Academy, ken nis et elektrisch vliegen.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...