Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-06-2015
Auteur: Marc Gerlings

Internationaal zomertoerisme naar Nederland krijgt boost

Internationaal zomertoerisme naar Nederland krijgt boost

Maar liefst 4% is de groei van het internationaal toerisme naar Nederland dat hier de zomervakantie viert. Een forse stap vooruit en de groei komt vooral uit de buurlanden.

Ondanks dat internationaal het toerisme sterk groeit is dit een grote stap voor Nederland. Zelden is er een periode geweest waar jaar op jaar het toerisme zo sterk groeit. De groei van toerisme naar Nederland dat hier is voor de zomervakantie groeit dit jaar met 4% meldt NBTC Holland Marketing. Vorig jaar werd een groeipercentage genoteerd van 2%. In 2014 genoten wel méér Nederlanders van een vakantie in eigen land, 4,75 miljoen.

Deze zomer zullen naar verwachting 3,2 miljoen buitenlandse toeristen hun zomervakantie doorbrengen in Nederland, aldus NBTC Holland Marketing. Dat zijn er zo’n 100.000 meer dan vorig jaar (+4%). Daarnaast brengen circa 4,5 miljoen Nederlanders een korte of lange zomervakantie in eigen land door. Dit is ongeveer gelijk aan vorig jaar. In totaal besteden de buitenlandse bezoekers en de vakantiegangers in eigen land samen ruim 3 miljard euro tijdens de zomermaanden juli en augustus.

Belgen en Duitsers grootste groeimarkten
De groei van het aantal buitenlandse bezoekers komt met name uit de buurlanden Duitsland en België. In de zomer komt een derde van alle buitenlandse verblijfstoeristen uit Duitsland en zo’n 15% uit België. Daarnaast komen de toeristen met name uit het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en de Verenigde Staten. Traditiegetrouw is de Nederlandse kust populair, maar ook brengen internationale toeristen graag hun zomervakantie door in de Nederlandse steden en het ‘groene Nederland’.

Meer dan 2 miljard euro
In totaal besteden de internationale bezoekers ruim 2 miljard euro aan hun reis naar en verblijf in Nederland tijdens de zomer.


Stabilisatie vakantiegedrag Nederlanders
Nederlanders ondernemen in totaal bijna 10 miljoen binnen- en buitenlandse zomervakanties. 45% van alle vakanties wordt in eigen land ondernomen (4,5 miljoen, in 2014 4,75 miljoen). Dit betekent een stabilisatie ten opzicht van vorig jaar. Het merendeel van deze vakanties wordt doorgebracht op bungalowparken en campings. De binnenlandse zomervakanties leveren de Nederlandse economie ruim 900 miljoen euro op.


Kiest toerist vaker voor zekerheid?
De geluiden uit de sector zijn positief voor de zomer. Opvallend is dat er dit jaar meer vroegboekingen zijn. Redenen hiervoor zijn de relatief goede zomers van de afgelopen jaren en de toenemende drukte. Gasten nemen het zekere voor het onzekere en boeken hun favoriete plekje eerder dan voorgaande jaren. Daarnaast worden er ook lastminuteboekingen verwacht, zeker als het goede weer aanhoudt. Dan kan met name de kampeerbranche profiteren als er lastminute met de tent of caravan op uit wordt getrokken.

Vakantiespreiding Nederland, Duitsland en België
De zomervakantie vindt dit jaar, evenals andere jaren, gespreid plaats in Nederland. Regio Noord heeft als eerste zomervakantie van 4 juli tot en met 16 augustus. De zomervakantie in regio Midden begint een week later; van 11 juli tot en met 23 augustus. De regio Zuid heeft zomervakantie van 18 juli tot en met 30 augustus. In Duitsland begint de vakantie voor de grootste regio Noordrijn-Westfalen 29 juni en duurt tot 11 augustus. In België is de zomervakantie van 1 juli tot 31 augustus 2015. Door de verdeling in Nederland (Midden een week eerder en Zuiden een week later) en de mix van vakanties in Duitsland en België zien we ten opzichte van vorig jaar een verschuiving van drukte naar de maand juli, meldt NBTC.


Dit is een gratis nieuwsbericht. Steun kennisplatform NRITmedia.nl en volg al het nieuws en de artikelen.

Trefwoorden: toerisme. onderzoek, zomer 2015, internationale bezoekers, NBTC

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...