Geplaatst op: 30-06-2015
Auteur: Marc Gerlings

Internationaal zomertoerisme naar Nederland krijgt boost

Internationaal zomertoerisme naar Nederland krijgt boost

Maar liefst 4% is de groei van het internationaal toerisme naar Nederland dat hier de zomervakantie viert. Een forse stap vooruit en de groei komt vooral uit de buurlanden.

Ondanks dat internationaal het toerisme sterk groeit is dit een grote stap voor Nederland. Zelden is er een periode geweest waar jaar op jaar het toerisme zo sterk groeit. De groei van toerisme naar Nederland dat hier is voor de zomervakantie groeit dit jaar met 4% meldt NBTC Holland Marketing. Vorig jaar werd een groeipercentage genoteerd van 2%. In 2014 genoten wel méér Nederlanders van een vakantie in eigen land, 4,75 miljoen.

Deze zomer zullen naar verwachting 3,2 miljoen buitenlandse toeristen hun zomervakantie doorbrengen in Nederland, aldus NBTC Holland Marketing. Dat zijn er zo’n 100.000 meer dan vorig jaar (+4%). Daarnaast brengen circa 4,5 miljoen Nederlanders een korte of lange zomervakantie in eigen land door. Dit is ongeveer gelijk aan vorig jaar. In totaal besteden de buitenlandse bezoekers en de vakantiegangers in eigen land samen ruim 3 miljard euro tijdens de zomermaanden juli en augustus.

Belgen en Duitsers grootste groeimarkten
De groei van het aantal buitenlandse bezoekers komt met name uit de buurlanden Duitsland en België. In de zomer komt een derde van alle buitenlandse verblijfstoeristen uit Duitsland en zo’n 15% uit België. Daarnaast komen de toeristen met name uit het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië en de Verenigde Staten. Traditiegetrouw is de Nederlandse kust populair, maar ook brengen internationale toeristen graag hun zomervakantie door in de Nederlandse steden en het ‘groene Nederland’.

Meer dan 2 miljard euro
In totaal besteden de internationale bezoekers ruim 2 miljard euro aan hun reis naar en verblijf in Nederland tijdens de zomer.


Stabilisatie vakantiegedrag Nederlanders
Nederlanders ondernemen in totaal bijna 10 miljoen binnen- en buitenlandse zomervakanties. 45% van alle vakanties wordt in eigen land ondernomen (4,5 miljoen, in 2014 4,75 miljoen). Dit betekent een stabilisatie ten opzicht van vorig jaar. Het merendeel van deze vakanties wordt doorgebracht op bungalowparken en campings. De binnenlandse zomervakanties leveren de Nederlandse economie ruim 900 miljoen euro op.


Kiest toerist vaker voor zekerheid?
De geluiden uit de sector zijn positief voor de zomer. Opvallend is dat er dit jaar meer vroegboekingen zijn. Redenen hiervoor zijn de relatief goede zomers van de afgelopen jaren en de toenemende drukte. Gasten nemen het zekere voor het onzekere en boeken hun favoriete plekje eerder dan voorgaande jaren. Daarnaast worden er ook lastminuteboekingen verwacht, zeker als het goede weer aanhoudt. Dan kan met name de kampeerbranche profiteren als er lastminute met de tent of caravan op uit wordt getrokken.

Vakantiespreiding Nederland, Duitsland en België
De zomervakantie vindt dit jaar, evenals andere jaren, gespreid plaats in Nederland. Regio Noord heeft als eerste zomervakantie van 4 juli tot en met 16 augustus. De zomervakantie in regio Midden begint een week later; van 11 juli tot en met 23 augustus. De regio Zuid heeft zomervakantie van 18 juli tot en met 30 augustus. In Duitsland begint de vakantie voor de grootste regio Noordrijn-Westfalen 29 juni en duurt tot 11 augustus. In België is de zomervakantie van 1 juli tot 31 augustus 2015. Door de verdeling in Nederland (Midden een week eerder en Zuiden een week later) en de mix van vakanties in Duitsland en België zien we ten opzichte van vorig jaar een verschuiving van drukte naar de maand juli, meldt NBTC.


Dit is een gratis nieuwsbericht. Steun kennisplatform NRITmedia.nl en volg al het nieuws en de artikelen.

Trefwoorden: toerisme. onderzoek, zomer 2015, internationale bezoekers, NBTC

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.