Grand Départ in Utrecht levert lokale economie 34 miljoen euro op

"De Grand Départ is niet zomaar een feestje om de stad Utrecht in het zonnetje te zetten. De wereldwijde aandacht voor de stad is natuurlijk mooi, maar de Tourstart is ook een slimme investering. De extra bestedingen die het evenement losmaakt overtreffen ruimschoots de investeringen”, aldus ING-econoom Edse Dantuma. Overheid, sponsors, tourorganisatie, journalisten en wielerploegen brengen allemaal geld in het laatje. Volgens het onderzoek profiteert hier vooral de horeca van, maar ook winkels en vervoersbedrijven zouden niet slecht boeren.
Eén op de acht bezoekers overnacht in (regio) Utrecht
ING schat dat één op de acht bezoekers in of net buiten de stad overnacht. De 1.500 hotelkamers in de stad Utrecht zijn al maanden geleden volgeboekt en ook in de omgeving is geen hotelkamer meer te krijgen. In vergelijking met Rotterdam in 2010 heeft Utrecht minder formele hotelcapaciteit, maar met de opkomst van online verhuur van particuliere kamers en woningen wordt deze capaciteit fors opgerekt. Ook zijn er vier speciale Tour-de-France-campings die aan duizenden kampeerders plaats bieden. Hiermee rekeninghoudend, komt het totale aantal overnachtingen naar schatting op 35.000.

15 miljoen euro aan mediawaarde
Op het gebied van citymarketing hoopt de stad Utrecht het evenement zo te vermarkten dat het 15 miljoen euro aan mediawaarde oplevert. De wereldwijde media-aandacht zou op termijn meer bezoekers naar de stad moeten lokken, waardoor het een impuls zou moeten geven aan de toeristische sector. Daarnaast hoopt de stad ook tijdens het evenement méér bezoekers naar de binnenstad te lokken, door side-events naast de Tourstart te organiseren. Zo wordt op de vooravond van de Grand Départ een La Caravane d'Utrecht georganiseerd (een 'feestelijke' parodie op de welbekende reclamekaravaan), is er een klimtijdrit in parkeergarage de Uithof en een 'charity dinner' om geld voor het goede doel op te halen.
17,5 miljoen aan extra dagbestedingen
De grootste toeloop zal komend weekend tijdens de Tourstart zelf plaatsvinden. In totaal komen de extra dagbestedingen van bezoekers over de 5 dagen dat de belangrijkste festiviteiten plaatsvinden, naar verwachting op € 17,5 miljoen uit. Met name de plaatselijke horeca en detailhandel zou profiteren van deze extra uitgaven. Bijna 50% van deze uitgaven gaat op aan eten en drinken in cafés en restaurants. Winkeluitgaven zouden volgens het onderzoek goed zijn voor bijna 20% van de uitgaven. Ondernemers spelen handig in op evenement door met speciale acties te komen. Hospitality-pakketten, zoals VIP-feestjes, en fanartikelen (o.a. Grand Départ-mokken en fietsbellen) vinden gretig aftrek. Een lokale brouwerij verkoopt zelfs speciale tourbier.

Uitgaven aan logies (2 miljoen euro) en wielerploegen (€800.000)
Het aantal overnachtingen zou volgens de onderzoekers op ongeveer 35.000 komen te liggen. Samen zouden de uitgaven aan logies goed zijn voor een extra 2 miljoen euro. Tot slot geven ook wielerploegen gemiddeld €6.000 per dag uit (€800.000 totaal), besteedt tourorganisator zo'n 1,1 miljoen euro uit en liggen de uitgaven van alle aanwezige journalisten, tv-ploegen etc. op €900.000
Verwachte bezoekers
Verwachte bezoekcijfers volgens ING Economisch Bureau:
– Vooravond Grand Départ (o.a. met toertocht, ploegenpresentatie, andere activiteiten): bijna 100.000 bezoekers
– Proloog: 500.000 bezoekers
– Tweede etappe: 350.000 bezoekers