Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 01-07-2015
Auteur: Michel Dusée
Arko Sports Media

Grand Départ in Utrecht levert lokale economie 34 miljoen euro op

Grand Départ in Utrecht levert lokale economie 34 miljoen euro op
Komende zaterdag vindt na maanden voorbereiding dan eindelijk de Grand Départ van de Tour de France plaats. Voor de stad Utrecht een mooi evenement om - na het succes met EYOF 2013 - opnieuw haar topsportambitities waar te maken en de Tourstart als podium te gebruiken voor citymarketing doeleinden (in binnen- en buitenland). De stad Utrecht draagt hiervoor zo'n 5 miljoen euro aan bij, terwijl het overige gedeelte van de begroting (15,6 miljoen euro) door het bedrijfsleven wordt gedekt. Een fiks bedrag - zo zijn ook veel inwoners in de Domstad van mening - maar wat voor economische legacy heeft de Grand Départ nu eigenlijk? Volgens onderzoek van ING Economisch Bureau meer dan het tweevoudige: 34 miljoen euro.


"De Grand Départ is niet zomaar een feestje om de stad Utrecht in het zonnetje te zetten. De wereldwijde aandacht voor de stad is natuurlijk mooi, maar de Tourstart is ook een slimme investering. De extra bestedingen die het evenement losmaakt overtreffen ruimschoots de investeringen”, aldus ING-econoom Edse Dantuma. Overheid, sponsors, tourorganisatie, journalisten en wielerploegen brengen allemaal geld in het laatje. Volgens het onderzoek profiteert hier vooral de horeca van, maar ook winkels en vervoersbedrijven zouden niet slecht boeren. 


Eén op de acht bezoekers overnacht in (regio) Utrecht

ING schat dat één op de acht bezoekers in of net buiten de stad overnacht. De 1.500 hotelkamers in de stad Utrecht zijn al maanden geleden volgeboekt en ook in de omgeving is geen hotelkamer meer te krijgen. In vergelijking met Rotterdam in 2010 heeft Utrecht minder formele hotelcapaciteit, maar met de opkomst van online verhuur van particuliere kamers en woningen wordt deze capaciteit fors opgerekt. Ook zijn er vier speciale Tour-de-France-campings die aan duizenden kampeerders plaats bieden. Hiermee rekeninghoudend, komt het totale aantal overnachtingen naar schatting op 35.000.



15 miljoen euro aan mediawaarde

Op het gebied van citymarketing hoopt de stad Utrecht het evenement zo te vermarkten dat het 15 miljoen euro aan mediawaarde oplevert. De wereldwijde media-aandacht zou op termijn meer bezoekers naar de stad moeten lokken, waardoor het een impuls zou moeten geven aan de toeristische sector. Daarnaast hoopt de stad ook tijdens het evenement méér bezoekers naar de binnenstad te lokken, door side-events naast de Tourstart te organiseren. Zo wordt op de vooravond van de Grand Départ een La Caravane d'Utrecht georganiseerd (een 'feestelijke' parodie op de welbekende reclamekaravaan), is er een klimtijdrit in parkeergarage de Uithof en een 'charity dinner' om geld voor het goede doel op te halen.


17,5 miljoen aan extra dagbestedingen

De grootste toeloop zal komend weekend tijdens de Tourstart zelf plaatsvinden. In totaal komen de extra dagbestedingen van bezoekers over de 5 dagen dat de belangrijkste festiviteiten plaatsvinden, naar verwachting op € 17,5 miljoen uit. Met name de plaatselijke horeca en detailhandel zou profiteren van deze extra uitgaven. Bijna 50% van deze uitgaven gaat op aan eten en drinken in cafés en restaurants. Winkeluitgaven zouden volgens het onderzoek goed zijn voor bijna 20% van de uitgaven. Ondernemers spelen handig in op evenement door met speciale acties te komen. Hospitality-pakketten, zoals VIP-feestjes, en fanartikelen (o.a. Grand Départ-mokken en fietsbellen) vinden gretig aftrek. Een lokale brouwerij verkoopt zelfs speciale tourbier.



Uitgaven aan logies (2 miljoen euro) en wielerploegen (€800.000)

Het aantal overnachtingen zou volgens de onderzoekers op ongeveer 35.000 komen te liggen. Samen zouden de uitgaven aan logies goed zijn voor een extra 2 miljoen euro. Tot slot geven ook wielerploegen gemiddeld €6.000 per dag uit (€800.000 totaal), besteedt tourorganisator zo'n 1,1 miljoen euro uit en liggen de uitgaven van alle aanwezige journalisten, tv-ploegen etc. op €900.000


Verwachte bezoekers

Verwachte bezoekcijfers volgens ING Economisch Bureau:

–  Vooravond Grand Départ (o.a. met toertocht, ploegenpresentatie, andere activiteiten): bijna 100.000 bezoekers

–  Proloog: 500.000 bezoekers

– Tweede etappe: 350.000 bezoekers

Link: http://www.sportnext.nl/images/uploads/ing_tourstart_juni_2015.pdf
Trefwoorden: sport, evenementen, sportevenementen, wielrennen, economische betekenis

CELTH



||| Nieuws |||

25/04/25
Groningen wil deze zomer bruisen en de provincie trekt de portemonnee. Met een nieuwe subsidieregeli...
25/04/25
Nieuwe Weerbaarheidsscan Overijssel helpt vakantieparken in strijd tegen ondermijning
Vakantieparkeigenaren in Overijssel kunnen vanaf heden gebruikmaken van een nieuwe Weerbaarheidsscan om zich beter te wapenen tegen ondermijnende criminaliteit. . De scan is ontworpen om eigenaren van vakantieparken inzicht te geven in hun kwetsbaarheden en hen te helpen signalen van criminele inmenging te herkennen en hierop te anticiperen.
25/04/25
Recreatief fietsroutenetwerk Utrecht vernieuwd en uitgebreid
De provincie Utrecht heeft in samenwerking met het Routebureau Utrecht en alle 26 Utrechtse gemeenten, grondeigenaren, terreinbeheerders en fietsorganisaties, het complete recreatieve fietsroutenetwerk vernieuwd en uitgebreid naar ruim 1.850 kilometer.
25/04/25
Exclusief voor leden
Hoger rendement voor vakantiehuizen met wellness en thuiswerkmogelijkheden,
Vakantiehuizen die beschikken over wellnessfaciliteiten zoals een sauna of jacuzzi genereerden in 2024 een aanzienlijk hoger rendement dan vergelijkbare woningen zonder deze extra’s. Andere trends die de verhuurbaarheid beïnvloeden zijn thuiswerkmogelijkheden, laadpalen, privacy, gezinsvriendelijke voorzieningen en niet onbelangrijk een instagramwaardig interieur.
25/04/25
Dormio Group sluit zich aan bij HISWA-RECRON
Dormio Group is lid geworden van brancheorganisatie HISWA-RECRON. Deze stap onderstreept de ambitie van Dormio Group om de kwaliteit van haar dienstverlening te verbeteren en actief bij te dragen aan de ontwikkeling van de sector.
25/04/25
Heerlijke Huisjes koppelt met reserveringssystemen
Vakantiehuisaanbieder Heerlijke Huisjes en Channel Manager Qenner hebben de handen ineengeslagen. Deze nieuwe samenwerking maakt het mogelijk voor vakantieparken die reserveringssystemen zoals Bookzo, Tommy en Recranet gebruiken, om eenvoudig een koppeling te maken met het platform van Heerlijke Huisjes.
25/04/25
Vanaf 2027 minimumjeugdloon omhoog
Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) verhoogt per 1 januari 2027 het minimumjeugdloon. Dat is door het kabinet afgesproken in de Voorjaarsnota.
24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...