Geplaatst op: 06-07-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Grote belangstelling voor Tour de France in Nederland

Grote belangstelling voor Tour de France in Nederland
Nederland kan terugkijken op een geslaagde start van de Tour de France. Ondanks de hitte op zaterdag en het noodweer op zondag was de publieke belangstelling overweldigend. In Utrecht stonden langs het hele parcours bezoekers rijen dik de fietsers gedurende de tijdrit aan te moedigen en in Zuid-Holland en Zeeland lieten een dag later veel fans zich niet door het noodweer uit het veld slaan.

Utrecht
In Utrecht stonden naar schatting 325.000 mensen langs het parcours van de tijdrit. Bij start van de tijdrit zijn zaterdag 350.000 mensen geteld. Gedurende de tijdrit is er nog een toeloop geweest van ongeveer 75.000 bezoekers en in de avond hebben nog zo'n 75.000 mensen de evenementen in de stad bezocht, meldt de gemeente. Over de hele zaterdag genomen telde de gemeente Utrecht ongeveer 500.000 bezoekers. De afgelopen vier dagen hebben ongeveer 1 miljoen mensen de Domstad bezocht en dat is boven verwachting. De Tourorganisatie ging uit van 600.000 tot 800.000 bezoekers gedurende de Tourweek. Later volgen de definitieve bezoekersaantallen. In Utrecht rukte de ambulancedienst 500 keer uit, vooral voor mensen die door de hitte en de drukte bevangen raakten. EHBO'ers sprongen ongeveer 200 keer bij. Volgens de politie is het evenement op een paar kleine incidenten na veilig verlopen.

Burgemeester Jan van Zanen was enthousiast: "We hebben Utrecht over de hele wereld aan miljoenen laten zien. Vandaag zag ik langs de route vele enthousiaste mensen staan. Ook bij de finish op Neeltje Jans was het één groot feest. Dank aan iedereen die daaraan heeft bijgedragen!"

Zeeland
De tweede etappe van de Tour de France ging van Utrecht naar Neeltje Jans in Zeeland. In totaal stonden er zo'n 325.000 toeschouwers langs de route. Dat is wel minder dan verwacht en had alles te maken met de slechte weersvoorspelling en het noodweer dat losbrak. Bij finishplaats Neeltje Jans was plek voor 24.000 mensen, maar volgens een eerste schattingen waren er maar 10.000. Misschien maar goed ook want vertrekkende fans zorgden zondagavond voor veel files in Zeeland. Vooral op de tweebaanswegen N57 en N59 was het enkele uren erg druk. Op de finishlocatie deden de horeca-ondernemers slechte zaken. Een ondernemer had duizenden blikjes drinken ingeslagen maar verkocht er maar acht.

De provincie Zeeland heeft wel waar voor haar geld gehad. Zeeland heeft zich zondagmiddag wereldwijd ruim een half uur voor een internationaal tv-publiek mogen profileren. De provincie stak samen met het bedrijfsleven negen ton in het evenement. Omroep Zeeland heeft het resultaat op televisie in Vlaanderen en Duitsland getimed. In Duitsland (Sportschau) leverde in totaal netto 34 Zeeuwse minuten op en in Vlaanderen (Sporza) 39 Zeeuwse minuten. De provincie Zeeland had in de aanloop met de organisatoren afgesproken welke helikopterbeelden het beste zouden passen in het imago dat de provincie graag bij de toeristen wil bewerkstelligen. De belangrijkste buitenlandse toerist in Zeeland, de Duitser, kreeg thuis daarom drie keer shots te zien van bootjes op de Oosterschelde, een keer héél uitgebreid de stormvloedkering en heel vaak plaatjes van Neeltje Jans en de Roggenplaat vanuit de lucht. Vlaanderen, na Duitsland ook belangrijke bron van toeristen, kreeg in de live-uitzending daarbovenop drie keer de Zeelandbrug te zien, twee keer fraaie luchtshots Zierikzee en één keer het Topshuis vanuit de lucht. Vanwege het wedstrijdverloop kwamen niet alle Zeeuwse toppers in beeld.

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.