Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-07-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Sterke groei van toerisme in Zeeland

Sterke groei van toerisme in Zeeland

Toeristisch Zeeland heeft een prima 2014 achter de rug. Het aantal buitenlandse gasten steeg met 16% naar 1,3 miljoen waarbij ook de binnenlandse markt mooi groeide, met 12% naar 1,0 miljoen. Dat heeft het Kenniscentrum Kusttoerisme bekendgemaakt.


Herkomst

Vanuit de belangrijkste herkomstlanden Duitsland (+17%, 641.000 gasten) en België (+16%, 314.000 gasten) groeide het toerisme significant. Ook uit andere landen weet Zeeland in toenemende mate toeristen te trekken hoewel hier het aandeel nog maar gering (3%) is. Ook het aantal overnachtingen dat toeristen in Zeeland doorbrachten groeide sterk, vanuit het buitenland met 15% en vanuit Nederland met 5%.



Boekingen

Een overgroot deel van de buitenlanders (78%) heeft alleen het verblijf geboekt. De helft van de Nederlanders heeft de accommodatie vooraf bij een boekingsinstantie geboekt. Van de andere helft heeft 59% alleen het verblijf geboekt en vertrekt 41% op de bonnefooi.


Nederlandse markt

Zeeland is in Nederland vooral populair bij tweepersoonshuishoudens ouder dan 35 jaar. Ze komen met namen uit Zuid-Holland en Noord-Brabant en verblijven gemiddeld 5,4 nachten in Zeeland. Onder Nederlandse vakantiegangers zijn Schouwen-Duiveland (34%), Walcheren (30%) en Zeeuws-Vlaanderen (19%) het populairst. Daarbij loopt de belangstelling voor Walcheren terug en worden Zeeuws-Vlaanderen en Schouwen-Duiveland populairder.


Accommodatie

Nederlanders overnachten in Zeeland vooral op een toeristische kampeerplaats, buitenlanders in een vakantiewoning. Het is opvallend dat onder Nederlanders de populariteit van vakantiewoningen terug loopt waar die bij buitenlanders juist scherp toeneemt.



Uitgaven

Nederlandse toeristen gaven in 2014 gemiddeld per persoon per dag € 31,30 uit, een stuk meer dan in 2013 toen de bestedingen net onder de dertig euro (€ 29,40) bleven steken. Het meeste geld wordt uitgegeven aan het verblijf in de accommodatie (40%), de horeca (21%) en de detailhandel (13%).


Activiteiten

Zowel bij de buitenlandse als de binnenlandse toerist is het bezoek aan het strand met stip de meest populaire activiteit. Bij buitenlanders is verder fietsen, cafébezoek en wandelen favoriet. Bij de Nederlanders staan uit eten gaan, wandelen, funshoppen en zwemmen in de top 5.

Link: http://www.kenniscentrumtoerisme.nl/l/library/download/18392
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, zeeland, vakanties

CELTH



||| Nieuws |||

22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...