Geplaatst op: 05-08-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Van Gogh Museum ontwikkelt experience Meet van Gogh

Van Gogh Museum ontwikkelt experience Meet van Gogh

‘Ieder nadeel heb z’n voordeel’ is een van de meest bekende uitspraken van Johan Cruijff maar voor musea kun je deze uitspraak beter omdraaien: ‘Ieder voordeel heb z’n nadeel’. Voordeel van kunst is namelijk dat elk werk uniek is, nadeel is dat je het werk maar op één plek tegelijk kunt bekijken. Met deze uitdaging kampt ook het Van Goghmuseum. Je moet naar Amsterdam om kennis te nemen van de uitgebreide collectie schilderijen van deze wereldberoemde schilder. Een keten van Van Goghmusea over de hele wereld is lastig te realiseren. Toch doen ze met een reizende, multidisciplinaire experience die de bezoeker op innovatieve wijze meeneemt in de wereld van Vincent van Gogh een dappere poging. In 2016 gaat de eerste ‘Meet Vincent van Gogh’ in China open.


In deze totaalbeleving voor het hele gezin wordt het bijzondere verhaal verteld van het korte en veelbewogen leven van Vincent Van Gogh. In de experience wordt de combinatie gelegd tussen het leven van de kunstenaar, zijn werk en zijn drijfveren. Met facsimile’s, audiovisuele en digitale toepassingen, briefcitaten, levensechte reproducties en scènes van zijn kunstwerken, leven en omgeving maakt de bezoeker als het ware een rondreis door het leven van de kunstenaar en beleeft zo zelf het verhaal van de persoon achter de schilderijen. De eerste Meet Vincent van Gogh wordt medio 2016 gelanceerd in China.



"Onze missie is om Van Goghs leven en werk toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Om hen deelgenoot te maken, te verrijken en inspireren. We hebben als museum én kennisinstituut een schat aan kennis en verhalen over het leven en werk van ’s werelds beroemdste kunstenaar Van Gogh. In het museum staat altijd onze rijke Van Gogh-collectie centraal. De experience Meet Vincent van Gogh is daarop een waardevolle aanvulling. Met de technieken van nu maak je in de experience als het ware een rondreis door het leven van Vincent van Gogh. De nadruk ligt op de uiteenlopende facetten van zijn leven, zijn drijfveren, de mythe en de inspiratiebron die hij voor velen nog steeds is.”



Axel Rüger, directeur van het Van Gogh Museum



Wereldwijd mensen kennis laten maken met Van Gogh

Gezien de kwetsbaarheid en beperkte mogelijkheden van de museumcollectie om te reizen, is het museum voortdurend op zoek naar nieuwe, eigentijdse en andere manieren om wereldwijd zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met Vincent van Gogh. Bovendien is het museum actief in het verder ontwikkelen van zijn rol als ondernemer in het culturele veld. Ze denken na over alternatieve verdienmodellen en kansen om nieuwe diensten en producten te ontwikkelen en in de markt te zetten, de experience is in dit kader het nieuwste concept.



Nieuwste technologie

Meet Vincent van Gogh wordt op dit moment ontwikkeld en gebouwd. Dat doet het museum samen met gespecialiseerde partijen, om zo de vaak specifieke kennis en ervaring bijeen te brengen en optimaal gebruik te maken van alle nieuwe technologische ontwikkelingen om de bezoeker een complete ervaring te bieden. Zo wordt nauw samengewerkt met Artcomm, een onderneming met ruime kennis en ervaring op het gebied van ontwikkeling, verkoop, distributie en organisatie van internationaal reizende experiences. In China heeft het museum een overeenkomst gesloten met de eerste exploitant. Daar gaat Meet Vincent van Gogh medio 2016 live.



Dit nieuwsbericht wordt u gratis aangeboden door het NRIT Media Vrijetijdsplatform
Steun hier onze community en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Erfgoedbeleving in kaart gebracht
Zijn Nederlanders in erfgoed geinteresseerd en welke interactie hebben ze ermee? Dat is in kaart gebracht door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN).
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.