Geplaatst op: 10-08-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Flinke verschillen in vakantiegedrag van Nederlanders

Flinke verschillen in  vakantiegedrag van Nederlanders
Wie denkt dat alle Nederlanders gemiddeld hetzelfde vakantiegedrag vertonen, komt bedrogen uit. Regionaal zijn er opmerkelijke verschillen te noteren. Dat heeft het CBS onderzocht op basis van het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research.

Zo gaan Noord-Hollanders het langst op vakantie (13,8 dagen) naar het buitenland en is Frankrijk hun favoriete vakantieland. Onderaan vinden we de Limburgers die liever naar Duitsland gaan en ruim twee dagen korter weg zijn. Een buitenlandse lange vakantie van een Nederlander duurt gemiddeld 12,9 dagen waarbij Duitsland (2,106 miljoen vakanties) en Frankrijk (2,105 miljoen vakanties) elkaar bijna niets ontlopen.

Figuur 1: Gemiddeld aantal vakantiedagen gedurende een buitenlandse lange vakantie van Nederlanders naar herkomstprovincie, 2014


Duitsland in meeste provincies favoriet Frankrijk is bij Nederlanders al jaren favoriet als bestemming voor een lange vakantie in de zomerperiode. Duitsland volgt op de voet en Spanje is de nummer 3. Duitsland was in 2014 echter in zeven provincies de favoriete bestemming voor een lange vakantie. Frankrijk gaat in vier provincies aan kop en Spanje prijkt alleen in Flevoland bovenaan. Spanje staat wel in alle provincies in de top drie, naast Duitsland en Frankrijk. Behalve in Overijssel. Daar verdringt Oostenrijk Spanje van de derde plaats.

Figuur 2: Lange buitenlandse vakanties van Nederlanders naar populairste bestemming, 2014



Het Toerisme-rapport van het CBS maakt met ingang van dit jaar onderdeel uit van het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd van NRIT Media, CELTH en NBTC Holland Marketing. Het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd verschijnt begin oktober.
Link: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2015/noord-hollanders-het-langst-op-vakantie.htm
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederlanders

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.
11/11/24
Exclusief voor leden
Innovatie is sleutel tot de toekomst van hotels
Bijna de helft van de logiesverstrekkers kampt met personeelstekorten. Hierdoor wordt innovatie in de hotelsector onvermijdelijk. Traditioneel hechten hotels veel waarde aan persoonlijke service en zijn vaak terughoudend met technologie. Echter, door de aanhoudende personeelstekorten is automatisering noodzakelijk geworden.
11/11/24
Bezoek NRIT op Recreatie Vakbeurs
Team NRIT is deze week op de RecreatieVakbeurs in Hardenberg. We ontvangen je graag op onze stand onze stand (701) in het bezoekersrestaurant naast de Recreatie Studio. We geven ook twee trendpresentaties en organiseren daar het kennisevent ‘Zet je Regio op de Kaart’.
11/11/24
29% van de vrouwelijke werknemers in horeca ervaart ongewenst gedrag
Werknemers in zorg en horeca ervaren het vaakst ongewenst gedrag op het werk, zoals seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld of pesten.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...