Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-08-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Actuele thema’s centraal in nieuwste editie van Vrijetijdstudies

Actuele thema’s centraal in nieuwste editie van Vrijetijdstudies

Afgelopen maand verscheen de nieuwste editie van Vrijetijdstudies. In deze editie gedegen artikelen en bijdragen rond veel actuele thema’s zoals de drukte op toeristische hotspots, de gevaren van social media en hoe je samenwerkingsverbanden levend houdt.


In deze editie van Vrijetijdstudies aandacht voor de druk van toeristen op het stadscentrum van Amsterdam en de mogelijke rol van Airbnb-hosts bij het spreiden van toeristen, de rol die sociale media kunnen spelen in de reputatie van een bedrijf, hoe het duiktoerisme op St. Eustatius kan worden gestimuleerd en een discussie over de afhankelijkheid van de sector van social media platforms. Verder wordt het nieuwste boek van Diane Nijs ‘Imagineering the Butterfly Effect’ besproken, staan in de rubriek studentenbijdragen de voorwaarden voor een goed toeristisch samenwerkingsverband centraal en maken we kennis met de Inspiratie van Wendy Jacobs, senior beleidsmedewerker bij de gemeente Cromstrijen.


CELTH-onderzoek naar bezoekersdruk in steden

In de rubriek het Oog laat dr. Ko Koens, taskforce coördinator duurzaamheid van CELH, zijn licht schijnen op de balans die Amsterdam zoekt in de toegenomen populariteit van de stad. CELTH is daartoe met een onderzoek gestart naar bezoekersdruk in zes grote Europese steden en mogelijke oplossingsrichtingen. http://www.nritmedia.nl/kennisbank/35036


In Memoriam Jeremy Boissevain

Prof. Dr. Jaap Lengkeek schrijft een In Memoriam voor Jeremy Boissevain die in juni van dit jaar overleed. Boissevain heeft als cultureel antropoloog veel voor de wetenschappelijke positie van toerisme betekent.


Airbnb als hulpmiddel voor spreiding toerisme in Amsterdam?

Desiree van der Heide en Karin Peters hebben onderzocht wat de populariteit van Airbnb betekent voor routes die toeristen afleggen in Amsterdam en wat de rol daarin is van de host. Ze concluderen dat Airbnb in sommige gevallen van invloed kan zijn op de routes die toeristen afleggen en daarmee ook op de wijken die zij bezoeken (toeristisch versus niet-toeristisch). Dit komt doordat Airbnb-listings verspreid over de stad liggen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld hotels, en door de interactie met de Airbnb-host. http://www.nritmedia.nl/kennisbank/35037


Social media-inzet door KLM

Corné Dijkmans, Peter Kerkhof en Camiel Beukeboom onderzochten of en wanneer social media-activiteiten van een bedrijf bijdragen aan de reputatie van dat bedrijf. De resultaten bij case-bedrijf KLM laten zien dat intensiteit van social mediagebruik bij consumenten -met name bij klanten- positief samenhangt met de online engagement met KLM. Online engagement blijkt positief gerelateerd aan de bedrijfsreputatie van KLM, vooral bij niet-klanten. http://www.nritmedia.nl/kennisbank/35038/


St. Eustachius, duikparadijs met gebreken

Yvanka Westerduin, René van der Duim en Rene Henkens onderzochten het sociaaleconomische profiel van duikers op St. Eustatius, met als doel om de belangrijkste toeristische doelgroep van het eiland beter te kunnen duiden en de kwaliteit van het product te verbeteren. Vooral de wat oudere, hoog opgeleide, kapitaalkrachtige en ervaren duikers uit Nederland, Frankrijk, Zwitserland en Amerika bezoeken St. Eustatius en besteden wekelijks circa $2.000-$2.300. Het aantal duikers groeit weliswaar gestaag, maar de ondervraagden vinden het eiland qua voorzieningen, nevenactiviteiten, zwerfvuil en servicegerichtheid nog te weinig ingericht op het toerisme. Het oplossen van deze beperkingen zou kunnen leiden tot een verdere groei van het duiktoerisme. http://www.nritmedia.nl/kennisbank/35039


De gevaren van social media

In de rubriek Forum vraagt Jeroen Vinkesteijn zich af of bedrijven zich wel genoeg bewust zijn van de risico’s van social media platforms als Facebook, Youtube, Twitter, Instagram of Whatsapp. Hij signaleert drie bedreigingen: totale afhankelijkheid, de onberekenbare consument en de lastig te bepalen waarde van likes, comments en posts. Ook Sanne van der Laan maakt zich zorgen om Facebook met een laag bereik voor bedrijven waarbij wel veel persoonlijke data door gebruikers wordt gegeven. Corné Dijkmans vraag zich in de afsluitende bijdrage van het Forum af wat je aan de door Jeroen Vinkesteijn gesignaleerde bedreigingen kunt doen. Volgens hem komen na de kindertijd van social media nu de jaren van verstand. Niet alleen voor de venture capitalists die na de ‘bubble’ minder snel zullen investeren in social media platformen, maar vooral ook aan de gebruikerskant: de toeristische bedrijven die social media als professioneel en regulier kanaal in willen zetten in hun marketing- en communicatiestrategie.


Voorwaarden voor een goed samenwerkingsverband toerisme

In de tweede studentenbijdrage in Vrijetijdstudies concludeert NHTV-student Ben IJpelaar dat ieder samenwerkingsverband uiteindelijk draait om het combineren of laten samenvallen van de eigen belangen van de deelnemers met die van het collectief. Zolang men elkaars belangen herkent en erkent om vervolgens te zoeken naar acties die het gezamenlijk ‘eigenbelang’ dienen zal de samenwerking door alle partijen als vruchtbaar worden ervaren. IJpelaar onderzocht waarom het Toeristisch-Recreatief Actie Platform (‘TRAP-form’) in de gemeente Dongen minder daadkrachtig is als in de eerste jaren van haar bestaan. http://www.nritmedia.nl/kennisbank/35041


Over Vrijetijdstudies

Vrijetijdstudies is het enige Nederlandstalige (semi-)wetenschappelijke tijdschrift gericht op de vrijetijdssector, waarin onderzoeksuitkomsten en beleidsvoornemens over verschillende deelvelden van de vrije tijd - sport, recreatie, toerisme, media, vrijwilligerswerk, ruimte- en tijdgebruik - met elkaar in verband worden gebracht en in samenhang worden geanalyseerd. Vrijetijstudies wordt uitgegeven door NRIT Media. Meer informatie op: www.nritmedia.nl. Een abonnement op Vrijetijdstudies maakt onderdeel uit van het lidmaatschap op het NRIT Media Vrijetijdsplatform.

CELTH



||| Nieuws |||

24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
24/04/25
Exclusief voor leden
Regent renoveert twee cruiseschepen
Regent Seven Seas Cruises, renoveert twee schepen in 2025 en 2026. Het gaat om de Seven Seas Mariner en Seven Seas Voyager. De Mariner mag als eerste omdat het in 2026 een wereldcruise vaart.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...