Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-08-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Dagattracties laten 145 miljoen in de horeca liggen

Dagattracties laten 145 miljoen in de horeca liggen

Nederlanders nemen massaal eten en drinken mee naar attractieparken, dierentuinen en musea. Dagattracties lopen daarmee jaarlijks 145 miljoen euro aan omzet mis. Dat stelt ABN AMRO op basis van onderzoek van GfK. Tachtig procent van de Nederlanders neemt eten en drinken mee naar een attractiepark of dierentuin. Naar een musea neemt  25% zelf iets mee. De horeca ter plaatse wordt duur ervaren waarbij bovendien het assortiment en prijs nauwelijks bij de voorbereiding van de dagtrip te vinden is. Consumenten nemen dan het zekere voor het onzekere en nemen zelf eten en drinken mee.


ABN AMRO ziet niet alleen kansen voor de foodsector in de dagrecreatie, maar ook voor consumenten om meer uit hun dagje uit te halen. Met betere informatievoorziening, een goedkoper aanbod en meer beleving kan de sector de dagtoerist beter van dienst zijn. En bovendien extra omzet behalen, boven op de geschatte 560 miljoen euro die de dagrecreatie nu al met horeca genereert. Nederlandse attractieparken kunnen nog veel van bijvoorbeeld EuropaPark leren waar met een gevarieerd aanbod tegen normale prijzen de horeca een substantieel onderdeel uitmaakt van zowel de beleving van de gast als de omzet van het park. Gevolg is dat in EuropaPark slechts sporadisch gasten met koelboxen worden gesignaleerd. Een fenomeen dat in Nederland heel gebruikelijk is.

Een andere kanttekening bij dit onderzoek is dat niet het hele bedrag van 145 miljoen euro door een goed aanbod of lagere prijzen vervangen kan worden. Door de toegangsprijzen die als hoog worden ervaren, blijven gasten ook bij lage horecaprijzen zelf eten en drinken meenemen.


Horeca sluitpost in budget consument

De horeca is voor de consument vaak een sluitpost voor een in de beleving duur dagje uit. Entree, vervoer en parkeren kosten een gezin met twee kinderen al snel meer dan 100 euro, ook al hebben ze de entreebewijzen vaak met korting online of in de supermarkt gekocht. De consumpties op locatie worden door bezoekers als duur ervaren: volgens 84% van de bezoekers die niets op locatie kopen (GFK 2014) zouden goedkopere consumpties een stimulans zijn om dit wel te doen. Voor musea ligt dat percentage op 50%. Prijs blijkt erg bepalend voor wat we meenemen in de rugzak of consumeren op locatie.


Wat we meenemen, en waarom

In opdracht van onder andere ABN AMRO onderzocht GfK wat Nederlanders meenemen op een dagje uit. Naar attractieparken en dierentuinen neemt vier op de vijf bezoekers eten en/of drinken mee. Bij musea is dat één op de vier. Populaire items om mee te nemen zijn blikjes of pakjes drinken, en flesjes water. Verder gaan belegde broodjes, fruit, koek en snoep vaak mee de rugtas in. Ruim 70% van de bezoekers geeft aan dat de (hoge) prijs van consumpties op locatie de voornaamste reden is om zelf eten en/of drinken mee te nemen. Toch kopen bezoekers vaak nog lunch en tussendoortjes ter plaatse, óók wanneer er broodjes en frisdrank in de rugzak zitten: een zak friet, snack of ijsje hoort nu eenmaal bij een dagje uit.


Consument niet tevreden over de prijs

Bezoekers minder tevreden over het aanbod van gezonde producten. Tegelijkertijd geven ze aan dat het gezonde productaanbod op een dagje uit minder belangrijk is dan bijvoorbeeld een goede prijs, kwaliteit van eten, vriendelijkheid van het personeel of hygiëne. De prijs van eten en drinken is bij aankoop het belangrijkste aspect, maar over de hoogte van die prijs is de bezoeker wel het minst tevreden.


Online duidelijkheid bieden

De helft van de bezoekers oriënteert zich via internet op het dagje uit. Op de website van de vrijetijdslocatie proberen ze onder andere een beeld te krijgen van het horeca-aanbod. Om consumpties ter plaatse goedkoper te maken, bieden een aantal locaties online package deals aan: entree + drankje en friet/broodje. Opvallend genoeg laten maar 13 van de 45 onderzochte locaties menukaarten en prijzen op hun websites zien (augustus 2015). Dit maakt het voor bezoekers lastig om zich te oriënteren op prijs en assortiment. Wanneer ze vervolgens de locatie binnenkomen, hebben ze vaak voor een deel van de dag hun keuzes al gemaakt en zit hun rugzak vol consumpties van thuis. Door assortiment en prijzen online te zetten, voldoen locaties aan de informatiebehoefte van de bezoekers in de oriëntatiefase of –met de smartphone in de hand- op de dag zelf.


Horeca beter promoten

Bovendien kunnen locaties hun aanbod actiever promoten en de prijsperceptie verbeteren met meer aanbiedingen. Daarmee kan eten of drinken op locatie als een onlosmakelijk deel van het dagje uit worden gepositioneerd. Voor voedingsmiddelenproducenten ligt er een kans om voedingswaarden en herkomstinformatie toe te voegen aan online getoonde assortimenten, en daarmee bij te dragen aan een betekenisvollere informatievoorziening. De zelfbewuste consument kan met meer informatie een betere afweging maken tussen wat hij meeneemt, en wat hij op locatie koopt.

Link: https://insights.abnamro.nl/nederland-neemt-voor-145-miljoen-euro-consumpties-mee-tijdens-dagje-uit/
Trefwoorden: attractieparken, horeca, musea, dierentuinen

CELTH



||| Nieuws |||

15/04/25
Peter Gillis veroordeeld tot celstraf voor omvangrijke belastingfraude
De rechtbank Oost-Brabant heeft vandaag een Peter Gillis veroordeeld tot een gevangenisstraf. Ook zijn ex-vrouw en dochter zijn veroordeeld en moeten een taakstraf uitvoeren. Hij is schuldig bevonden aan belastingfraude die onder zijn leiding gedurende ten minste vijf jaar plaatsvond.
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
15/04/25
Exclusief voor leden
Unseen verhuist naar NDSM
Voor de editie van september 2025 verhuist kunstbeurs Unseen naar een nieuwe locatie: de NDSM Loods....
14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...