Dagattracties laten 145 miljoen in de horeca liggen
Nederlanders nemen massaal eten en drinken mee naar attractieparken, dierentuinen en musea. Dagattracties lopen daarmee jaarlijks 145 miljoen euro aan omzet mis. Dat stelt ABN AMRO op basis van onderzoek van GfK. Tachtig procent van de Nederlanders neemt eten en drinken mee naar een attractiepark of dierentuin. Naar een musea neemt 25% zelf iets mee. De horeca ter plaatse wordt duur ervaren waarbij bovendien het assortiment en prijs nauwelijks bij de voorbereiding van de dagtrip te vinden is. Consumenten nemen dan het zekere voor het onzekere en nemen zelf eten en drinken mee.
ABN AMRO ziet niet alleen kansen voor de foodsector in de
dagrecreatie, maar ook voor consumenten om meer uit hun dagje uit te halen. Met
betere informatievoorziening, een goedkoper aanbod en meer beleving kan de
sector de dagtoerist beter van dienst zijn. En bovendien extra omzet behalen,
boven op de geschatte 560 miljoen euro die de dagrecreatie nu al met horeca
genereert. Nederlandse attractieparken kunnen nog veel van bijvoorbeeld EuropaPark leren waar met een gevarieerd aanbod tegen normale prijzen de horeca een substantieel onderdeel uitmaakt van zowel de beleving van de gast als de omzet van het park. Gevolg is dat in EuropaPark slechts sporadisch gasten met koelboxen worden gesignaleerd. Een fenomeen dat in Nederland heel gebruikelijk is.
Een andere kanttekening bij dit onderzoek is dat niet het hele bedrag van 145 miljoen euro door een goed aanbod of lagere prijzen vervangen kan worden. Door de toegangsprijzen die als hoog worden ervaren, blijven gasten ook bij lage horecaprijzen zelf eten en drinken meenemen.
Horeca sluitpost in budget consument
De horeca is voor de consument vaak een sluitpost voor een in de beleving duur dagje uit. Entree, vervoer en parkeren kosten een gezin met twee kinderen al snel meer dan 100 euro, ook al hebben ze de entreebewijzen vaak met korting online of in de supermarkt gekocht. De consumpties op locatie worden door bezoekers als duur ervaren: volgens 84% van de bezoekers die niets op locatie kopen (GFK 2014) zouden goedkopere consumpties een stimulans zijn om dit wel te doen. Voor musea ligt dat percentage op 50%. Prijs blijkt erg bepalend voor wat we meenemen in de rugzak of consumeren op locatie.
Wat we meenemen, en waarom
In opdracht van onder andere ABN AMRO onderzocht GfK wat Nederlanders meenemen op een dagje uit. Naar attractieparken en dierentuinen neemt vier op de vijf bezoekers eten en/of drinken mee. Bij musea is dat één op de vier. Populaire items om mee te nemen zijn blikjes of pakjes drinken, en flesjes water. Verder gaan belegde broodjes, fruit, koek en snoep vaak mee de rugtas in. Ruim 70% van de bezoekers geeft aan dat de (hoge) prijs van consumpties op locatie de voornaamste reden is om zelf eten en/of drinken mee te nemen. Toch kopen bezoekers vaak nog lunch en tussendoortjes ter plaatse, óók wanneer er broodjes en frisdrank in de rugzak zitten: een zak friet, snack of ijsje hoort nu eenmaal bij een dagje uit.
Consument niet tevreden over de prijs
Bezoekers minder tevreden over het aanbod van gezonde producten. Tegelijkertijd geven ze aan dat het gezonde productaanbod op een dagje uit minder belangrijk is dan bijvoorbeeld een goede prijs, kwaliteit van eten, vriendelijkheid van het personeel of hygiëne. De prijs van eten en drinken is bij aankoop het belangrijkste aspect, maar over de hoogte van die prijs is de bezoeker wel het minst tevreden.
Online duidelijkheid bieden
De helft van de bezoekers oriënteert zich via internet op
het dagje uit. Op de website van de vrijetijdslocatie proberen ze onder andere
een beeld te krijgen van het horeca-aanbod. Om consumpties ter plaatse
goedkoper te maken, bieden een aantal locaties online package deals aan: entree
+ drankje en friet/broodje. Opvallend genoeg laten maar 13 van de 45
onderzochte locaties menukaarten en prijzen op hun websites zien (augustus
2015). Dit maakt het voor bezoekers lastig om zich te oriënteren op prijs en assortiment.
Wanneer ze vervolgens de locatie binnenkomen, hebben ze vaak voor een deel van
de dag hun keuzes al gemaakt en zit hun rugzak vol consumpties van thuis. Door
assortiment en prijzen online te zetten, voldoen locaties aan de
informatiebehoefte van de bezoekers in de oriëntatiefase of –met de smartphone
in de hand- op de dag zelf.
Horeca beter promoten
Bovendien kunnen locaties hun aanbod actiever promoten en de prijsperceptie verbeteren met meer aanbiedingen. Daarmee kan eten of drinken op locatie als een onlosmakelijk deel van het dagje uit worden gepositioneerd. Voor voedingsmiddelenproducenten ligt er een kans om voedingswaarden en herkomstinformatie toe te voegen aan online getoonde assortimenten, en daarmee bij te dragen aan een betekenisvollere informatievoorziening. De zelfbewuste consument kan met meer informatie een betere afweging maken tussen wat hij meeneemt, en wat hij op locatie koopt.