Minimale stijging omzet Schiphol
![Minimale stijging omzet Schiphol](images/20150828_092251.jpg)
De Schiphol Group
publiceerde de halfjaarcijfers. Het bedrijf bereikt een kleine verbetering van
de omzet als rekening wordt gehouden met een grote opbrengst uit de verkoop van
vastgoed. De havengelden gingen in april met 7% omlaag. Het aantal passagiers dat van Amsterdam Airport
Schiphol gebruik
maakte, steeg met 5,0% naar 27,0 miljoen passagiers bij een
toename van het aantal
vliegtuigbewegingen met 3,0% naar 216.000.
De netto-omzet stijgt licht met 1,1% naar 684 miljoen euro (HJ 2014: 677
miljoen euro), ondanks een daling van de havengeldtarieven per 1 april 2015 van
circa 7%. De overige opbrengsten en de resultaten uit vastgoed nemen toe tot 84
miljoen euro (HJ 2014: 32 miljoen euro). 50 miljoen euro hiervan is ten gevolge
van de verkoop van een belang van 60% in Schiphol Airport Retail (hierna SAR).
Vastgoed
De waardeontwikkeling van de vastgoedportefeuille heeft een positief effect van
34 miljoen euro (HJ 2014: 4 miljoen euro negatief). De totale bedrijfslasten
dalen met 2,0% tot 505 miljoen euro. Het nettoresultaat bedraagt 203 miljoen
euro (HJ 2014: 127 miljoen euro). Het nettoresultaat gecorrigeerd voor
waardeveranderingen vastgoed en de SAR transactie bedraagt 128 miljoen euro (HJ
2014: 121 miljoen euro gecorrigeerd voor de AREB transactie).
Jos Nijhuis, president-directeur van Schiphol Group:"De blijvende aantrekkingskracht van de Mainport Schiphol vertaalt zich in een uitgebreid bestemmingennetwerk en verdere groei van het aantal passagiers. Dit is het resultaat van gezamenlijke inspanningen van alle partners op de luchthaven. Terwijl wij een recordaantal reizigers ontvingen op de luchthaven, is de afgelopen periode centrale security ingevoerd.Voor reizigers biedt het meer comfort, voor airlines meer efficiency.Na een korte inregelperiode voldoet het securityproces nu aan onze verwachtingen en dank ik al onze partners in zowel de private als publieke sector die hieraan bijdragen en de reizigers voor hun begrip en geduld. De komende tijd richten wij ons op de afronding van de bouwprojecten die samenhangen met centrale security, de verbouwing van Lounge 2 en de oplevering van het nieuwe Hilton Hotel. Hiermee brengen we Schiphol weer terug op internationaal topniveau. Om daar te blijven, moeten wij doorgaan met investeren. Alleen zo kunnen wij inspelen op de internationale concurrentie. Onze gezonde resultaten bieden ons die mogelijkheid. Per 1 april 2015 zijn de havengelden verlaagd met 7%. De groei in aantallen passagiers, de beheerste kostenontwikkeling, de lage rentestand en een havengeldverrekening uit 2014, maken dat Schiphol verwacht de havengelden voor het jaar 2016 opnieuw substantieel te kunnen verlagen."