Markt watersport pikt groei op
Hiswa te water / OTTI fotografie Zowel de HISWA
Vereniging als de organisatie van de watersportbeurs HISWA te water melden dat
het goed gaat met de markt voor watersport en recreatie. "De exposanten melden
dat de markt groei oppikt.”
"Er zijn positieve signalen voor de watersport”, zegt Geert Dijks, sinds juni
van dit jaar is hij directeur van HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de
watersport. "Ten opzichte van vorig jaar is de verkoop van gebruikte
boten gestegen, met name van grote jachten. In de afgelopen twee seizoenen
realiseerden de bij HISWA aangesloten zeilscholen een toename van 5 – 10% groei
en ook verhuurbedrijven en makelaars deden het tot dusver beter dan vorig jaar.
Dat is vaak een voorbode voor groei in andere segmenten.”
Vooral de verkoop van sloepen lijkt aangetrokken.
Sentiment gepeild
De woordvoerder van de watersportbeurs HISWA te water die op 1 september start,
meldt dat exposanten positief zijn. "We hebben niet naar de harde cijfers
gevraagd bij de exposanten maar of ze meer verkopen. Dat gebeurt. We horen
alleen maar geluiden dat de markt weer groei oppikt. Dat is zowel bij de
verkoop van sloepen, jachten als ook de verhuur van boten.”
Beurs vol
Afgelopen jaar moest de watersport nog veel acties ondernemen om de beurs vol
te krijgen. Dat was dit jaar niet nodig. Dit is ook een teken dat aanbieders in
waterrecreatie weer marge hebben om meer aan marketing te doen.
De HISWA Vereniging houdt nog een trend goed in de gaten, het SAIL effect.
Het SAIL effect
"We zien daarnaast de opkomst van platforms waarop particulieren hun boten
kunnen (ver)huren of delen. En er was dit voorjaar een flinke impuls in de
verkoop van nieuwe sloepen, mogelijk onder invloed van SAIL. We peilen op dit
moment of dat nog een na-ijleffect teweeg brengt. Een sloep is gewild bij alle
generaties, maar vooral bij ‘young executives’; als je succesvol bent hoort een
snel varende boot erbij.”
Trefwoorden: water, waterrecreatie, varen, sloep, hiswa
|
|
18/04/25
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
|
18/04/25
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
|
18/04/25
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
|
18/04/25
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
|
18/04/25
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
|
18/04/25
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.
|
18/04/25
De grootste particuliere campermarkt van Europa laat 25% van de campers van eigenaar wisselen
|
18/04/25
Welke bestemmingen zijn voor Nederlanders rond de Paasdagen favoriet voor een korte vakantie? Booking.com dook in haar data en ziet interessante trends.
|
|
05/05/25 t/m 11-05-25
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
|
20/05/25
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
|
26/05/25
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
|
24/06/25
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
|
25/06/25
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
|
|