Markt watersport pikt groei op
Zowel de HISWA
Vereniging als de organisatie van de watersportbeurs HISWA te water melden dat
het goed gaat met de markt voor watersport en recreatie. "De exposanten melden
dat de markt groei oppikt.”
"Er zijn positieve signalen voor de watersport”, zegt Geert Dijks, sinds juni
van dit jaar is hij directeur van HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de
watersport. "Ten opzichte van vorig jaar is de verkoop van gebruikte
boten gestegen, met name van grote jachten. In de afgelopen twee seizoenen
realiseerden de bij HISWA aangesloten zeilscholen een toename van 5 – 10% groei
en ook verhuurbedrijven en makelaars deden het tot dusver beter dan vorig jaar.
Dat is vaak een voorbode voor groei in andere segmenten.”
Vooral de verkoop van sloepen lijkt aangetrokken.
Sentiment gepeild
De woordvoerder van de watersportbeurs HISWA te water die op 1 september start,
meldt dat exposanten positief zijn. "We hebben niet naar de harde cijfers
gevraagd bij de exposanten maar of ze meer verkopen. Dat gebeurt. We horen
alleen maar geluiden dat de markt weer groei oppikt. Dat is zowel bij de
verkoop van sloepen, jachten als ook de verhuur van boten.”
Beurs vol
Afgelopen jaar moest de watersport nog veel acties ondernemen om de beurs vol
te krijgen. Dat was dit jaar niet nodig. Dit is ook een teken dat aanbieders in
waterrecreatie weer marge hebben om meer aan marketing te doen.
De HISWA Vereniging houdt nog een trend goed in de gaten, het SAIL effect.
Het SAIL effect
"We zien daarnaast de opkomst van platforms waarop particulieren hun boten
kunnen (ver)huren of delen. En er was dit voorjaar een flinke impuls in de
verkoop van nieuwe sloepen, mogelijk onder invloed van SAIL. We peilen op dit
moment of dat nog een na-ijleffect teweeg brengt. Een sloep is gewild bij alle
generaties, maar vooral bij ‘young executives’; als je succesvol bent hoort een
snel varende boot erbij.”