Geplaatst op: 02-09-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Reiswerk lanceert Onderzoeksagenda Reisbranche

Reiswerk lanceert Onderzoeksagenda Reisbranche
Reiswerk heeft een onderzoeksagenda voor de reisbranche gemaakt. Dit is een soort nationaal spoorboekje dat laat zien waar de reisbranche de komende jaren het wetenschappelijk en hbo-onderzoek op wil richten. Deze onderzoeksagenda vormt de basis voor subsidiëring van promovendi door Reiswerk (in samenwerking met CELTH) en voor de Reiswerk Onderzoeksbeurs voor HBO-studenten.


Reiswerk ontwikkelde de onderzoeksagenda samen met ANVR, reisbedrijven en het toeristisch onderwijs. Studenten uit het wetenschappelijk of hbo-onderwijs die onderzoek doen naar één van de thema’s uit de Onderzoeksagenda Reisbranche kunnen in aanmerking komen voor een beurs van Reiswerk.


"Bij het hoger beroepsonderwijs en de universiteiten zit de capaciteit en de denkkracht. Volgens mij moet het voor elke onderzoeker met aspiraties in het toerisme-onderzoek belangrijk zijn om op de hoogte te zijn van de wensen van het bedrijfsleven. Alleen zo krijg je relevante en toepasbare resultaten. Speciaal voor die doelgroep hoop ik dat de agenda zal inspireren."


Frank Oostdam, voorzitter Reiswerk en directeur ANVR


Relevante vragen
Wat wil de consument van de toekomst als het om reizen gaat? Hoe belangrijk is of wordt duurzaamheid? En welke geopolitieke ontwikkelingen zijn van invloed op mijn reisonderneming? In een continu veranderende branche stellen reisbedrijven zichzelf periodiek deze vragen. Zij maken steeds opnieuw strategische keuzes en baseren hun keuzes het liefst op gedegen onderzoek naar ontwikkelingen die voor hun onderneming relevant zijn. De Onderzoeksagenda Reisbranche geeft richting aan het wetenschappelijk en hbo-onderzoek naar het uitgaand toerisme en wil studenten inspireren om te kiezen voor een thema of onderwerp dat relevant is voor het reisbedrijfsleven.



Onderzoeksbeurzen Reiswerk

Voor HBO-studenten die onderzoek doen in het kader van de Onderzoeksagenda Reisbranche stelt Reiswerk jaarlijks maximaal vier onderzoeksbeurzen van  € 750,- per maand voor maximaal vier tot zes maanden beschikbaar. Reiswerk financiert verder in samenwerking met CELTH wetenschappers die fundamenteel en breed promotieonderzoek willen doen naar één van de thema's van de Reisbranche Onderzoeksagenda. Elk jaar doet Reiswerk daarvoor een Call for Proposals waar onderzoeksvoorstellen kunnen worden ingediend. Reiswerk, CELTH, de participerende hogescholen en de Wageningen Universiteit werken samen in het selectieproces en de toekenning van de subsidies op de voorgestelde promotieonderzoeken.


Meer informatie

De Onderzoeksagenda Reisbranche is te vinden op www.reiswerk.nl/onderzoeksagenda. Hier is ook meer informatie over de onderzoeksbeurzen van Reiswerk te vinden.

Link: https://www.reiswerk.nl/onderzoeksagenda
Trefwoorden: onderzoek, reisbranche, celth

CELTH





||| Nieuws |||

10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.