Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-09-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Omzet hotels in de plus maar de concurrentie ligt op de loer

Omzet hotels in de plus maar de concurrentie ligt op de loer
Nederlandse hotels hebben een goed halfjaar achter de rug. De omzet steeg het eerste halfjaar van 2015 met vijf procent ten opzichte van eenzelfde periode in 2014. De schrijft het CBS is haar kwartaalmonitor horeca. Volgens ING gaat de concurrentie vanuit de deeleconomie de komende jaren sterk toenemen. Daarvan gaan kleine toeristenhotels in kleine steden behoorlijk last krijgen.


Hotels hebben in het tweede kwartaal van dit jaar 5,3% meer omzet geboekt dan in die periode een jaar eerder. Al acht kwartalen op rij stijgt de omzet bij hotels. De omzet nam afgelopen kwartaal mede toe door een stijging van het aantal overnachtingen. De hotelsector is door de crisis minder hard getroffen dan andere horecabranches. Hotels moesten alleen in 2009 omzet inleveren, een jaar later ging de omzet weer omhoog. In 2014 werd voor het eerst het omzetniveau van 2008 overtroffen en was de branche qua omzet hersteld. Gemiddeld waren van januari tot en met mei ruim vier op de tien kamers in hotels bezet: 41,6 procent. Een jaar eerder was de bezettingsgraad met 39,8 procent net iets lager.


Figuur 1: Omzetontwikkeling Nederlandse hotels


Bron: CBS


Meer overnachtingen in 2015

De omzet is vooral toegenomen door een stijging van het aantal overnachtingen. In de eerste vijf maanden van dit jaar nam het aantal overnachtingen met ruim 5% toe ten opzichte van een jaar eerder. Vooral buitenlandse toeristen sliepen vaker in hotels: het aantal overnachtingen van buitenlandse toeristen steeg met 6,3%. Bij Nederlandse toeristen was dat 3,7%.


Concurrentie van particuliere verhuurders

Toch liggen er volop bedreigingen voor de hotelsector op de loer. Hoteliers concurreren in toenemende mate met verhuurders van woningen. In hotels worden jaarlijks 30 miljoen nachten doorgebracht en dat aantal groeit licht. Het aantal geboekte nachten via platforms als Airbnb groeit veel sneller. Dat schrijft ING in haar publicatie Hotels en de deeleconomie die schat dat er in 2018 10 miljoen overnachtingen in de deeleconomie worden gerealiseerd. Van de Nederlanders heeft 1% zijn woning al wel eens verhuurd en 6% is hier toe bereid. Ook aan de vraagzijde neemt de bereidheid om van een particulier een kamer te huren toe.

Van de Belgische en Franse toeristen heeft slechts 3% het afgelopen jaar particuliere accommodatie gehuurd, bij Duitsers en Engelsen ligt dit al op 7%. Volgens de bank zijn kleine toeristenhotels in steden vatbaar voor die extra concurrentie. Deze zomer sliepen wereldwijd 17 miljoen mensen in Airbnb-locatie, een record. In 2015 boekte Airbnb in de zomer slechts 47.000 overnachtingen. De reizigers waren gemiddeld 35 jaar oud. Zij waren iets vaker vrouw (54%) dan man. De mensen die hen ontvingen waren volgens Airbnb voornamelijk middenklassegezinnen.


Hotels ondervinden oneerlijke concurrentie door gebrekkige regelgeving en handhaving rondom toeristische verhuur van woningen. Die situatie verandert geleidelijk. Gemeenten en de Belastingdienst maken nadrukkelijker werk van het innen van toeristen- en inkomstenbelasting bij particuliere verhuurders. Het ongelijke speelveld wordt daardoor langzaam geëffend. Tegelijkertijd halen heldere spelregels de verhuur uit het grijze circuit. Dit geeft huurders en verhuurders meer vertrouwen om deel te nemen, waardoor het een nog serieuzere concurrent voor hotels wordt.


Strategische keuze maken

Volgens ING zullen hoteliers om relevant te blijven strategische keuzen moeten maken. Zo kunnen ze het eigen kameraanbod verbreden, partnerships afsluiten of de balans in de hotelexploitatie meer verschuiven van de kamers naar het restaurant, de zalen of andere faciliteiten. Hotels kunnen aanvullende inkomsten halen uit de al aanwezige kennis, faciliteiten en dienstverlening. Bijvoorbeeld door gasten van nabijgelegen particuliere accommodatie gebruik te laten maken van ontbijt, wellness of andere diensten. Of door samen op te trekken met zakelijke aanbieders van alternatieve accommodatie. De kennis bij hotels over gastvrijheid, het managen van boekingen en het optimaliseren van de bezettingsgraad en inkomsten per kamer is daarbij zeer waardevol. De urgentie voor het maken van strategische keuzes is afhankelijk van doelgroep en bereik: voor lang niet iedere hotelgast is een particuliere accommodatie een interessant alternatief. Hotels met veel zakelijke gasten of een hoog aandeel groepsboekingen zijn in eerste instantie minder gevoelig dan hotels die van losse boekingen van leisure gasten afhankelijk zijn.


Figuur 2: Het strategische keuzemenu voor de hotelier

 
Bron: ING

Flinke toename van het aanbod

Ondanks moeilijke economische tijden is het aantal reguliere hotels de afgelopen zeven jaar met ruim 36% toegenomen. De meeste nieuwe hotels zijn kleine bedrijven, zoals bed & breakfasts met maar 1 persoon op de loonlijst. Aan het begin van het derde kwartaal van 2015 waren er 4.000 hotelvestigingen. Particuliere verhuurders zijn daar niet bij inbegrepen. Een jaar eerder waren er 3.900 vestigingen.


In Zeeland staan met 6 vestigingen per 10. 000 inwoners relatief de meeste hotels. Flevoland heeft 1 hotel op 10.000 inwoners. Absoluut gezien steeg het aantal hotelvestigingen sinds 2008 het snelst in Noord-Holland. Die provincie had dit jaar 1.055 hotelvestigingen. Dat zijn er 345 meer dan in 2008.

Link: http://www.cbs.nl/NR/exeres/341BCA1E-FC1E-410B-BFA1-D3AD3DB1C368.htm
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...