Laat het zwembad maar leeglopen, hotelgasten willen ontbijt en bereikbaarheid

De recreatieve gast
Gratis ontbijt is de belangrijkste hotelfaciliteit voor de recreatieve gast gaf 39% van de ondervraagden aan. Geheel tegen de verwachting in was de aanwezigheid van gratis Wi-Fi veel minder belangrijk. Dit kwam slechts terug op de 6e plek. Als 2e beslissingsfactor werd een centrale ligging van het hotel genoemd. 22% gaf aan dit als belangrijkste factor te gebruiken. Dit werd gevolgd door de aanwezigheid van het zwembad met 16% en gratis parkeren voor 13%.
Top 10 Beslisfactoren recreatieve gasten:
1. Ontbijt inbegrepen
2. Dicht bij het centrum
3. Zwembad
4. Gratis parkeren
5. Restaurant
6. Gratis Wi-Fi
7. Kwaliteit van de bedden
8. Airconditioning
9. Grootte van de kamer
10. Bar
De zakelijke gast
Voor de zakelijke gast zien de beslissingsfactoren er heel anders uit. Ook hierbij kwam de gratis Wi-Fi verbinding niet verder dan de 3e plek. Voor de zakelijke gast blijkt een goede bereikbaarheid de belangrijkste eigenschap bij de keuze van een hotel, gaf 31% van de ondervraagden aan. Ook de aanwezigheid van een restaurant was een belangrijke factor met 26%. Een goede Wi-Fi verbinding kreeg 23% van de stemmen, gevolgd door de aanwezigheid van een bar en gratis parkeergelegenheid. De aanwezigheid van een zwembad bleek voor de zakelijke gast niet van groot belang. Slechts 2% gaf aan hier een keuze van af te laten hangen.
Top 10 Beslisfactoren Zakelijke gasten:
1. Goede bereikbaarheid
2. Restaurant
3. Gratis Wi-Fi
4. Bar
5. Gratis parkeren
6. Ontbijt inbegrepen
7. Kwaliteit van de bedden
8. Grootte van de kamer
9. Airconditioning
10. Zwembad
Het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.700 Nederlandse hotelgasten, met een evenredige verdeling tussen recreatief en zakelijk. Aan de hotelgasten is gevraagd om aan te geven welke hotelfaciliteit zij doorslaggevend vinden bij het boeken van een hotel.