Geplaatst op: 14-09-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Miljoen bezoekers voor Open Monumenten

Miljoen bezoekers voor Open Monumenten
De Open Monumentendag van afgelopen weekend - met het thema Kunst & Ambacht – was een groot succes. Op basis van een eerste inschatting waren er, net als vorig jaar, ruim een miljoen bezoekers. Daarmee blijft de Open Monumentendag één van de grootste culturele evenementen van Nederland. Opvallend was dat er dit jaar meer gezinnen met jonge kinderen waren en meer jongeren, meer bezoekers van buiten de eigen gemeente en meer toeristen.


De landelijke Stichting Open Monumentendag is uitermate tevreden over het aantal en over het verloop van de dagen. In totaal waren er circa 5.000 monumenten gratis opengesteld met fraaie interieurs, toepassingen van vakmanschap en activiteiten met en door kunstenaars en ambachtslieden. Er waren demonstraties, workshops, tentoonstellingen, atelierroutes, historisch theater, muziekuitvoeringen, modeshows, en er was ook veel voor kinderen te doen.


Donkere wolken boven evenement

Toch pakken zich donkere wolken samen boven dit succesvolle evenement omdat sponsors zich vanwege de crisis terugtrekken. Eerder deze week luidde Pieter van Vollenhoven, voorzitter van het comité van aanbeveling van de Stichting Open Monumentendag, in De Telegraaf de noodklok over de toekomst van de Open Monumentendag. Volgens hem komt de organisatie voor volgend jaar 250.000 euro tekort.


Toppers

Toppers dit jaar waren onder andere het Stadhuis Delft met 10.000 bezoekers, de Oude Kerk in Amsterdam met 6.500 bezoekers, de Beurs van Berlage (met juniorgidsen) in Amsterdam met circa 6.000 bezoekers, het Stadhuis Leiden met bijna 5.000 bezoekers, de Pieterskerk met ambachtenmarkt in Leiden met 4.500 bezoekers. In Bergen op Zoom trok stadspaleis Het Markiezenhof 4.500 bezoekers en het succesvolle evenement PopMonument circa 3.000 (voornamelijk jonge) mensen. In Apeldoorn trok de Royal Talensfabriek in Apeldoorn circa 2.500 bezoekers en de Zwitsalfabriek 2.100. In Den Haag scoorde de Ridderzaal zoals gebruikelijk hoog met 6.000 bezoekers en de Eerste Kamer met 2.000. In Rotterdam was het Groothandelsgebouw een topper met 3.400 bezoekers. In Breda waren er 4.500 bezoekers naar de Grote Kerk gekomen en 3.000 naar de Koepelgevangenis. Stadhuis Gouda trok 1.800 mensen, de Oude Ambachtsschool aldaar circa 1.500 en in Utrecht was het Oude Postkantoor de grote trekker, ook met juniorgidsen. Stadhuis Leeuwarden ontving 2.000 bezoekers en het Provinciehuis 1.100.


De drukst bezochte gemeenten:

Amsterdam 38.500

Dordrecht 31.000

Bergen op Zoom 30.000

Den Haag 26.000

Breda 25.000

’s-Hertogenbosch 24.000

Rotterdam 23.000

Utrecht 17.500

Apeldoorn 17.000

Zwolle 16.000

Leiden 15.000

Delft 14.500

Groningen 12.000

Alkmaar 12.000

Amersfoort 8.000

Zutphen 7.500


Word lid en krijg onbeperkt toegang tot alle NRIT artikelen.

Trefwoorden: cultuur, monumenten, evenementen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.